Det här avsnittet täcker några av de mindre kända misslyckade förutsägelserna och ändrade tidläran från Vakttornssällskapet. För de viktigare tidpunkterna, se sidorna om 1914 (https://jv-fakta.se/1914-misslyckad-watchtower-profetia/), 1925 (https://jv-fakta.se/1925-miljoner-som-nu-leva-skola-aldrig-do/), 1975(https://jv-fakta.se/1975-watchtower-utdrag/). Många av följande utdrag är från Sällskapet Vakttornets Studier i Skriften eller Studies in the Scriptures Series. Länkar till gratis skannade kopior av dessa böcker finns på Historiska publikationer (https://jwfacts.com/watchtower/historical-publications.php). |
Jesus sa att han skulle ge sina efterföljare Helig Ande för att korrekt förstå vad framtiden har att erbjuda.
Johannes 16:13 – ”Men när denne kommer, sanningens ande, skall han vägleda ER in i hela sanningen, för han skall inte tala av egen ingivelse, utan vad han hör skall han tala, och han skall ge till känna de kommande tingen för ER.”
Medan läran är subjektiv och obevisbar, lämnar tidsprofetior inget utrymme för förvillelse. Vid ett flertal tillfällen drog Sällskapet Vakttornet en linje i sanden när det sa att en specifik händelse skulle hända på en specifik tidpunkt. När dessa tidpunkter passerade utan händelse visade sig dessa yttranden bortom dispyt vara falska. När något som förutspås att hända inte inträffar finns det obestridliga bevis för att Jehova inte vägledde uttydningen. I linje med skriftstället ovan bevisar följande felaktiga tider att Vakttornssällskapet inte vägleds av Jehova.
1876 blev Russell intresserad av tidsprofetior, efter att ha läst en kopia av Barbours publikation Herald of the Morning. Slutet hade inte anlänt 1874, som adventisterna hade förutspått. Men Barbour förklarade att Matteus24:27 menade att Jesu osynliga närvaro började 1874, uppryckelsen skulle vara 1878 och världens undergång skulle inträffa 1914. (Se Vakt Tornet, 1906, 15 juli (engelska upplagan) för en detaljerad redogörelse.)
I Russells doktrinära kronologi var de viktigaste tiderna 1874 och 1914:
“Kapitlet i andra bandet av STUDIER I SKRIFTEN, som visar parallellerna mellan den judiska och kristna hushållningen, har fyra framträdande tider, nämligen (1) oktober 1874; (2) april 1878; (3) oktober 1881, och (4) oktober 1914;…” – Vakt Tornet, 15 juni 1911, sid. 190 (eng.) (Ingen svensk upplaga av artikeln hittades, utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)
– Studier i Skriften, 3:e bandet – Tillkomme ditt Rike [1891/1912], sid. 119 (sve.), sid. 121 (eng.)
Ovanstående tidsplan visar att Russells predikande om Jesu andra ankomst var 1874, och början av det 1000 åriga jordiska styret var 1914, eftersom det skulle sluta 2914 e.Kr.
För Rutherford var de viktiga tiderna:
“VI HYSER inga tvivel vad än beträffar kronologin som avser tiderna 1874, 1914, 1918, och 1925.” – Vakttornet, 15 maj, 1922, sid. 147 (eng.) (Har inte hittat någon svensk upplaga av den här artikeln, utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)
Med tiden ersatte Rutherford 1874, så att hans tidsplan var som följande.
Andra viktiga tider som Vakttornssällskapet inte längre hänvisar till är;
- 1799 e.Kr. – Början på de sista dagarna.
- 539 e.Kr. – Troddes vara början på katolskt påvligt styre och startpunkten för många profetiska tolkningar.
Av dessa ovanstående tider anses endast 1914 fortfarande vara betydande och till och med då mest av andra skäl än vad som ursprungligen förelagts. Även om det var en del av Watchtower-läran i 60 år, är de flesta nuvarande Jehovas vittnen omedvetna om deras betydelse och att var och en inte resulterade så som man tidigare hade förutsagt.
Varje gång Sällskapet Vakttornet har förutsagt en händelse har det inte inträffat som förutsagt, en 100% misslyckandefrekvens. Inger detta förtroende för Sällskapet Vakttornets tolkning? Jehovas vittnen främjade dessa osanningar i det förflutna och fortsätter att nitiskt förespråka nuvarande läror som osvikliga sanningar.
Det påstås att Jesus hittade en renad slavklass som delade ut sann mat 1919. Rutherford fortsatte dock att främja Russells tolkning av tiderna för 1700-, 1800- och 1914 fram till 1930-talet. Många av tidsprofetiorna återförklarades mellan 1930 och 1932; resten justerades 1943. Rutherford avfärdade till och med en övervägande del av sina egna 1900-talsförutsägelser.
Kapitel 10 i Jehovas vittnen – Förkunnare av Guds kungarike ägnas åt ämnet “Att växa till i den exakta kunskapen om sanningen”. I detta talas det om att sanningen är progressiv, men hänvisar dock obetydligt lite till de misslyckade tiderna. Förvisat till en fotnot på sidan 133 är påståendet att;
”En klarare förståelse av Bibelns kronologi publicerades i boken ”Sanningen skall göra eder fria”, som kom ut (på engelska) år 1943, och denna förståelse justerades sedan ytterligare i boken ”Himmelriket är nära” (som kom ut på engelska året efter) och i senare publikationer.” – Jehovas vittnen – Förkunnare av Guds kungarike [1993/1994], sid. 133 (eng. & sve.)
Den otroliga uppställningen över tider som hade övergivits nämns knappast. Det tydliggörs inte heller att det inte var förrän 1943 som början på Kristi närvaro specifikt ändrades från år 1874 till 1914. Denna förändring kom i Sanningen skall göra eder fria, utgiven på Knorrs tid och den första boken som trycktes som inte angav författarens namn. Detta var efter Rutherfords död och långt efter 1919 när Jesu inspektion påståendevis fann en andligt renad organisation.
Man kan föreställa sig att med tiden kommer det mesta av de innevarande doktrinerna som beskriver händelser på 1900-talet så småningom att anses vara av ringa relevans och förpassas till de glömda annalerna i Sällskapet Vakttornets historia. Det återstår att se vad som kommer att bli av 1914; eftersom det är den mest betydelsefulla doktrinen kommer den att vara den svåraste att rycka upp med roten utan att det får överväldigande konsekvenser.
1780
Den 19 maj 1780 var datumet för de sista dagarnas första tecken, “Den mörka dagen”. Vissa adventister håller fortfarande fast vid denna tidpunkt. Det sades av Ellen White att “Sedan Mose tid har ingen period av mörker av likvärdig densitet, omfattning och varaktighet någonsin upptecknats.” (Great Controversy, s. 308) Detta berördes i Studier I Skriften – Hämndens Dag (1897) s.604 i engelska utgåvan, sidan 266 i svenska utgåvan;
– Studier i Skriften, 4:e bandet – Hämndens Dag [1897/1912], sid. 266 (sve.), sid. 604 (eng.)
Mörkrets tid, det första tecknet på slutet, orsakades av bränder i New England och begränsades mest till den nordöstra delen av USA. Ganska typiskt framkommer det att en ny religion tror på att deras land förutsägs i profetiorna. Adventisterna, Mormonerna och Watchtower Society eller Sällskapet Vakttornet började alla som USA-centrerade religioner.
1798
“Och måhända förmår vi svara: “tiden, tiderna och en halv tid”, ändade 1798, när det påvliga herraväldet togos bort, och äro ett av profetiornas stora hållpunkter.” – De tre världarna och denna världens skördetid [eng. Three Worlds and The Harvest of This World] [1877], sid. 158 (eng.) (Har inte hittat någon svensk upplaga av artikeln, utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)
De 1260 dagarna i Uppenbarelseboken 12:7 sades sträcka sig från 538 e.Kr. till 1798 e.Kr. och markeras genom slutet på det påvliga styret. År 1889 ändrade Russell de sista dagarna från 1798 till 1799, baserat på en ny uppfattning om att det påvliga styret började 539 A.D.
1799
Få Jehovas vittnen idag är medvetna om betydelsen av år 1799, att detta år är avgörande för själva Jehovas vittnens existens. 1799 var början på “ändens tid”. Detta koncept satte igång eran för upplysning och adventiströrelsen på 1800-talet, vilket resulterade i Russells sluttidstrossystem.
I otvetydiga termer presenterade Watchtower “bevis” på att 1799 “definitivt” var början på ändens tid.
– Studier i Skriften, 3:e bandet – Tillkomme Ditt Rike [1891/1912], sid. 15 (sve.), sid. 23 (eng.)
År 1796 postulerade George Bell att påven var Antikrist och skulle falla 1797. Kriget som började kort därefter, tillsammans med Napoleons förnedrande av påven, sågs som bevis på uppfyllelsen av detta. Så dramatisk var den uppenbara uppfyllelsen av denna profetia att den ledde till påbörjandet av adventiströrelsen och tron att de sista dagarna började 1799. Resonemanget var relaterat till Daniels profetia om Nordens kung och profetiorna om de 1260 dagarna i Daniel 7:25, Uppenbarelseboken 12:7 och 11:1–3.
Studier i Skriften – Tiden är nära och Zions Watch Tower eller Sions Vakt Torn 1889 talade om detta som relaterat till 1799 års tidpunkt.
Katolskt påvligt styre började 539 e.Kr. och sades ha upphört 1260 år senare 1799, vilket inledde början på ändens tid. Profetian om de 1355 dagarna beräknades på liknande sätt sträcka sig från 539 e.Kr. till 1874, en annan nyckeltidpunkt i Russells förståelse av den sista tiden. Även om Russell inte blev involverad i adventiströrelsen förrän på 1870-talet, godtog han denna tidpunkt som sanning och kände att Gud hade valt ut honom som sitt språkrör för att predika om tidernas nödvändighet.
Trots Russells död och hans läras misslyckande med att Jesu jordiska styre skulle börja 1914, gick Sällskapet Vakttornet vidare med denna doktrin, och till och med vidare långt efter Jesu skenbara renande av Sällskapet Vakttornet 1919.
– Guds Harpa [1921/1923], sid. 218 (sve.), sid. 228–229 (eng.)
– Guds Harpa [1921/1923], sid. 220 (sve.), sid. 231 (eng.)
– Guds Harpa [1921/1923], sid. 219 (sve.), sid. 230 (eng.)
– Guds Harpa [1921/1923], sid. 256 (sve.), sid. 269 (eng.)
– Guds Harpa [1921/1923], sid. 223 (sve.), sid 234 (eng.)
Det är lustigt att se den långa uppteckningen över uppfinningar och upptäckter som Guds Harpa använde som bevis på att 1800-talet var slutet. Lokomotivet och “flygmaskinen” (s.233, engelska utgåvan, s.222-223, svenska utgåvan) ansågs som uppfyllandet av “Herrens förberedelses dag” som talas om i Nahum 2:1-6. Bevis på att Herrens närvaro började 1874 inkluderade – räknemaskiner, aeroplan, aluminium, antiseptiska läkemedel, konstgjorda färger, automatiska koppel, automobiler, kablar, velocipeder, kassaregisterapparater, celluloid, korrespondensskolor, separatorer, det inre av Afrika, motorplogar, den gudomliga tidsåldersplanen, dynamit, elektriska järnvägar, elektrisk svetsning, brandstegar, kokapparater utan eld, gasmotorer, skördemaskiner, lysgas, induktionsmotorer, sättmaskiner, rörliga ljusbilder, nordpolen, Panama-kanalen, pastörisering, ställverk, röntgenstrålar, skonåtlingsmaskiner, rökfritt krut, sydpolen, undervattensbåtar, radium, skyskrapor, underjordiska järnbanor, grammofoner, telefoner, skrivmaskiner, dammsugare och trådlös telegraf (s.235, engelska utgåvan, s.224, svenska utgåvan).
Denna lära gick man vidare med under hela 1920-talet i andra publikationer.
“De obestridliga fakta visar således att “ändens tid” började 1799; att Herrens andra närvaro började 1874.” – Vakttornet, 1 mars 1922, sid. 73 (eng.) (Hittade ingen svensk upplaga av artikeln, utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)
– Skapelsen [eng. Creation] [1927], sid. 298, 300 (sve.), sid. 293, 294, 295 (eng.)
– Guds Harpa [1921/1923], sid. 223 (sve.), sid 234 (eng.)
Då som nu tillgrep sig Sällskapet Vakttornet av missfirmelse, där Rutherford ovan angav att en person inte var en “tänkande människa” om de inte tror på att ändens tid började 1799. Idag blir ett Jehovas vittne som inte tror att 1914 var början på ändens tid stämplad som avfälling eller till och med antikrist och blir utesluten.
1829
1829 var början på Miller-rörelsen, som påståendevis profeterades genom de 1290 dagarna i Daniel 12:11. Detta var 1290 år från början av påvligt styre år 539 e.Kr., vilket förklaras i Studier i Skriften – Tillkomme Ditt Rike s.84 (engelska utgåvan) eller s.79 (svenska utgåvan) och Studier i Skriften – Den Fullbordade Hemligheten s.40, 60, 163 (engelska utgåvan) eller s.55, 82, 224 (svenska utgåvan).
“Profeten Daniels uttalande att “de visa skall förstå” syftar uppenbarligen på slutet av de 1290 dagar som nämns i samma kapitel. Denna period upphörde 1829. Kort efter 1829 började särdeles William Miller att förkunna budskapet om Kristi andra ankomst. Som ett resultat av hänryckningen av Guds ord, fördes vissa läror fram på ett mycket framträdande sätt.” – Vakt Tornet, 1 november 1914, sid. 326 (eng.) (Ingen svensk upplaga av artikeln hittades, utdraget är direktöversatt efter bästa förmåga)
1840
Den sjunde trumpetens ljudande.
”Den sjunde trumpeten ljuder från och med augusti 1840 framtill att ”nödens tid,” eller vredens dag har ändats. Tvivelsutan avslutas det, såvida, med hedningarnas tider, och dessa fyrtio års erövring; och ljuder, således, fram till 1914 e.Kr., vid vars slut, det stora Babylon, kommer att hava fallit, och ”draken” bliva bunden: det vill säga nationerna skall hava blivit kuvade, och ”denna världens furste utkastad.”” – De tre världarna och denna världens skördetid [eng. Three Worlds and the Harvest of this World] [1877], sid. 143 (eng.) (Utdraget är direktöversatt efter bästa förmåga)
1844
Detta var en nyckeltidpunkt för adventiströrelsen. I början av 1800-talet lärde John Aquila Brown ut att profetian i Daniel kapitel 8 som handlar om 2 300 dagar gick tillända 1844. Miller tog upp detta tema och sa att världens undergång skulle komma detta år. När det inte gjorde det tog Miller avstånd från sin utlärning men adventisterna höll fast vid den. De omtolkade det till att vara början på slutets tid och att slutet skulle äga rum 1874. Detta skedde inte heller.
På 1870-talet blev Russell intresserad av tidsprofetior. Han följde Barbours uppfattning att 1700- och 1800-tidsangivelserna som adventisterna lade fram var korrekta; det var förståelsen för vad som skulle hända som var fel. Studier i Skriften, 2:a bandet – Tiden är Nära s.240 (engelska utgåvan), s.248 (svenska utgåvan) talar om Russells förståelse av 1844.
1846
Helgedomen renades 1846, en annan förståelse av slutet på 2 300 dagars-profetian. Reningen menades äga rum när G. Storrs övergav falska läror. Storrs var en av de predikanter som Russell tog sina trosläror från. Detta talas det om i Studier i Skriften – Tillkomme Ditt Rike s.108 (eng. & sve.) och Studier i Skriften – Den Fullbordade Hemligheten s.163 (eng.), s. 224 (sve.).
– Studier i Skriften, 3:e bandet – Tillkomme Ditt Rike [1891/1912], sid. 313–314 (sve.), sid. 305–306 (eng.)
1873
1873 var året då andra adventister och Russell trodde att skapelsens 6 000 åriga tid var över.
– Studier i Skriften, 2:a bandet – Tiden Är Nära [1889/1912], sid. 375 (sve.), sid. 363 (eng.)
– Studier i Skriften, 2:a bandet – Tiden Är Nära [1889/1912], sid. 37-39 (sve.), sid. 39, 40 (eng.)
“När vi ser tillbaka på 1871, ser vi att många av vårt sällskap varde vad som kallas andra adventister, och ljuset som de höll i korthet var att det skulle komma en andra ankomst av Jesus – att han skulle komma för att välsigna och odödliggöra helgon, för att döma världen och uppbränna världen och alla ogudaktiga. Detta, hävdade de skulle inträffa 1873, eftersom de 6 000 åren från Adams skapelse då voro fullbordade.” – Sions Vakt Torn, februari 1881, sid. 3 (eng.) (Har ingen svensk upplaga av artikeln, utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)
Detta påbörjade Kristi regeringstid och perioden av mörker på jorden. De sista dagarnas tecken bevisades tydligen genom att politiska system som socialism, kommunism och nihilism sattes i rörelse. Sällskapet Vakttornet ändrade inte deras bearbetningar av de 6 000 åren förrän 1943, då de började säga att de på grund av felaktigheter i King James Bible felaktigt hade angett 1873 och att de 6 000 åren faktiskt slutade 1975 (Se Jehovas vittnen – Förkunnare av Guds kungarike, fotnot s.133, 148).
1874
1874 var ett nyckeldatum för Russell. På många sätt var 1874 för Russell vad 1914 är för Jehovas vittnen i dag. 1874 var tiden för andra ankomsten eller andra tillkomsten, början på Jesu osynliga närvaro, början på skördearbetet och början på tiden för generationen som skulle se slutet.
– Studier i Skriften, 3:e bandet – Tillkomme Ditt Rike (1911-utgåvan), sid. 123, 125, 127 (sve.), sid. 125, 127, 129 (eng.)
– Studier i Skriften, 3:e bandet – Tillkomme Ditt Rike (1911-utgåvan), sid. 238 (sve.) sid. 234 (eng.)
“För så kort tid sedan som 1870 såg vi, förutom de första principerna i evangeliet, bara de två blotta fakta – Herrens andra ankomst och återställelsen – och dessa men blott vagt; ty även om vi då såg återställelse så som det lärdes ut i Skriften, vi tvivlade mycket på dess omfattning, och ifrågasatte om det skulle omfatta alla miljarder döda som denna världens gud hade förblindat i det nuvarande livet. Och angående Herrens andra ankomst, under det att vi kom till insikt om att han inte längre är en man, men äro nu den nya varelsen – den uttryckliga bilden av Faderns person – en vederkvickande ande, ehuru misslyckades vi på något sätt att göra en riktig tillämpning av det på hans andra ankomst, och utan eftertanke och oupplysta förväntade vi oss snarare hans tillkommelse till att vara som en förhärligad man, än som en andlig varelse. Det var inte förrän omkring 1874 som dessa ting blevo tydligare, till den grad att vi insåg att när Jesus skola ankomma, skulle det vara lika oförmärkt av mänskliga ögon som om en ängel hade kommit; och att det bara kunde kännas genom något mirakel, genom någon manifestation eller demonstration….
Dädanefter drogs vår uppmärksamhet till ämnet TIDEN för vår Herres ankomst. Innan detta hade vi mödosamt ignorerat tiden, delvis på grund av att den blir gjord till så mycket av ”adventister”, och på grund av att deras förväntningar ofta misslyckades. Dessutom var det faktum att de hävdade att världens förstörelse var den förestående händelsen och använde de tidsperioder som nämns i Skriften för att markera tiden för den förstörelsen, en annan anledning till att vi var hågade att ignorera ämnet tid. Deras felaktiga teori om världens förstörelse misskrediterade den tid som de förknippade med den.
Men när sättet för vår Herres ankomst sågs i ljuset av vad han är – en andlig och inte längre en mänsklig varelse – då såg vi att vår Fader hade angivit TID i Bibeln, för att vi på så sätt skulle kunna veta, eller se med vårt förståndets öga, det vi inte kunde se med våra naturliga ögon, nämligen Herrens närvaro. En noggrann studie av tider och årstider som lärs ut i Bibelskriften övertygade oss om att Herren skulle vara närvarande 1874, och andra gånger visade Ordets lära att på våren 1875 skulle återställandet av allting börja.” – Sions Vakt Torn, augusti 1883, sid. 1 (eng.) (ingen svensk upplaga av artikeln hittades, utdraget är direktöversatt)
Inledningsvis kände Russell att slaget vid Armageddon började 1874, baserat på hans förståelse att detta var en samhällelig omvälvning.
”Tiden för avslutningen på den “striden” är definitivt markerad i Skriften som oktober 1914. Den pågår allaredan, dess början är sedan oktober 1874.” – Sions Vakt Torn, 15 januari 1892, sid. 23 (eng.) (Har inte hittat någon svensk upplaga av artikeln, utdraget är direktöversatt)
– Studier i Skriften, 2:a bandet – Tiden Är Nära [1889/1912], sid. 100 (sve.), sid. 101 (eng.)
Från 1904 och framåt visar Vakttornets artiklar att Russell ändrade starten på Harmageddon till 1914.
Det fanns en hel del bibliska “bevis” som användes för att visa att Jesu närvaro började 1874, som:
- Slutet på jubelcyklerna (Sions Vakt Torn, januari 1881 (eng.)).
- Det var slutet på de 6 000 åren efter skapelsen.
- Daniels profetia om de 1335 dagarna. Detta tolkades till att betyda 1335 år efter att det påvliga styret hade börjat år 539 e.Kr. Historiska år ändrades och justerades för att anpassa året till profetian.
- Russell följde Barbours idé att adventisterna hade fel när de trodde att världens undergång skulle äga rum 1874 eftersom detta bara var 30 år från 1844. Eftersom en generation är 70 år, skulle själva världens undergång inte äga rum förrän 1914. Detta passade bra med Barbours förståelse av de sju tiderna.
Det är intressant att profetior som idag kraftfullt används för att peka på speciella händelser på 1900-talet användes för att peka på helt andra händelser på 1800-talet. Till och med metoden för att utarbeta dessa profetior har förändrats. Till exempel sades de 1335 dagarna representera år, nu ska vi tro att de representerar mån-dagar; det vill säga cirka 1320 soldagar! Dessa profetior är avsedda för att stärka tron på Sällskapet Vakttornets tolkning av Bibeln, när de uppenbarligen används för att passa alla situationer som Sällskapet Vakttornet önskar.
1874 användes fortfarande långt efter 1914.
”Bibelns profetior visar att Herren skulle visa sig för andra gången år 1874. Den uppfyllda profetian visar tvivelsutan att han visade sig år 1874. Den uppfyllda profetian betecknas i andra avseenden de fysiska faktumen; och dessa fakta är obestridliga.” – Vakttornet, 1 november 1922, sid. 333 (eng.) (Ingen svensk artikel hittades, utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)
“Det finns förvisso inte det minsta utrymme för tvivel hos ett verkligt invigt Guds barn om att Herren Jesus är närvarande och har varit det sedan 1874;…” – Vakttornet, 1 januari 1924, sid. 5 (eng.) (Ingen svensk artikel hittades, utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)
– Profetiorna [eng. Prophecy] [1929], sid. 66 (sve.), sid. 65 (eng.)
– Skapelsen [eng. Creation] [1927], sid. 303 (sve.), sid. 298 (eng.)
– Skapelsen [eng. Creation] [1927], sid. 294, 295 (sve.), sid. 289 (eng.)
Guds Harpa innehåller många referenser till 1874 i både 1921 och 1928 års upplagor. 1927 års upplaga av Skapelsen använder uppfinningar från 1874 och framåt som bevis på Herrens närvaro sedan den tiden. Dessa bestod av:
– Skapelsen [eng. Creation] [1927], sid. 302–303 (sve.), sid. 297 (eng.)
1874 släpptes inte som början på den andra ankomsten förrän på 1930-talet, då artiklar som följande började släppas.
“Bibelns profetior, helt underbyggd av de fysiska fakta i uppfyllelse därav, visar att Kristi andra ankomst är allt sedan hösten 1914.” – Vad är Sanning? [1932], sid. 48 (eng.) (Ingen svensk utgåva av boken hittades, utdraget är direktöversatt)
1874 togs inte bort helt från Vakttornets lära förrän 1943, när en förändring i hur de 6000 åren beräknades innebar att den inte längre kunde användas som slutet på de 6000 åren. (se Guds tusenåriga rike har kommit nära s.209 (eng. & sve.))
I allmänhet bortförklarar Sällskapet sin historia och felaktiga tolkningar. Men några av ursäkterna för dessa fel är ganska upprörande;
”Enligt en inexakt kronologi, som hade utarbetats på grundval av konung Jakobs engelska auktoriserade bibelöversättning, räknade Russell med att Kristi ”närvaro” hade börjat år 1874, osynlig för människoögon och synlig endast genom trons ögon.” – Människans räddning ur världsnöden nära! [1975/1976], sid. 286 (sve. & eng.)
Är indikeringen att Gud lät Bibeln komma ner till oss felaktigt verkligen det bästa sättet för oss att frikänna Russells felaktiga läror? Medför inte detta fler problem än det besvarar?
1878
1878 förväntades uppfylla många händelser, på grundval av att det var 3 ½ år efter 1874, en period parallell med Jesu 3 ½-åriga jordiska tjänst. 1878 var året då Jesus skulle tillvälla sig makten i himlen, var början på den himmelska uppståndelsen och förväntades leda till uppryckandet.
Jesu himmelska styre
1878 var året då Jesus tog makten i himlen.
– Studier i Skriften, 3:e bandet – Tillkomme Ditt Rike (1911-utgåvan), sid. 238 (sve.), sid 234 (eng.)
– Studier i Skriften, 2:a bandet – Tiden Är Nära [1889/1912], sid. 99-100 (sve.), sid. 101 (eng.)
– Studier i Skriften, 3:e bandet – Tillkomme Ditt Rike (1911-utgåvan) sid. 149 (sve.), sid. 150 (eng.)
– Studier i Skriften, 2:a bandet – Tiden Är Nära (1915-utgåvan), sid. 243 (sve.), sid. 235 (eng.)
”Utifrån antagandet att händelser i det första århundradet kunde ha en motsvarighet i besläktade händelser längre fram drog de också den slutsatsen att om Jesu dop och smörjelse på hösten år 29 v.t. motsvarade början av en osynlig närvaro år 1874, då borde hans intåg i Jerusalem som kung på våren år 33 v.t. peka på våren 1878 som den tidpunkt då han skulle ta makten som kung i himlen.” – Jehovas vittnen – Förkunnare av Guds kungarike [1993/1994], sid. 632 (eng. & sve.)
Jesu jordiska styre förväntades följa 1914. På 1920-talet, efter att 1914 inte hade infriat alla förväntningar, flyttade Vakttornet starten på Jesu osynliga himmelska styre från 1878 till 1914.
Uppryckande eller himmelsk uppståndelse
Russell förväntade sig att han och hans anhängare skulle fara till himlen genom ett uppryckande 1878.
I januari 1876 läste Charles Russell en kopia av Barbours publikation Herald of the Morning. I den förklarades det att Jesus hade återvänt osynligt 1874, och uppryckandet skulle inträffa 1878. Eftersom riket inte hade kommit till jorden 1874 som förutsagts av andra adventister, började Barbour predika att Jesus anlände osynligt 1874, (exakt samma motivering användes åratal senare av Rutherford för att förklara varför kungariket inte manifesterade sig 1914.) Russell var djupt influerad av Barbour och började finansiera Barbours publicering, och trodde att hans uppståndelse till himlen bara skulle infinna sig två år bort i tiden.
”… 1878 … De trodde också att de skulle få sin himmelska belöning vid den tidpunkten.” – Jehovas vittnen – Förkunnare av Guds kungarike [1993/1994], sid. 632 (eng. & sve.)
“Då gav pastor Russell en förklaring på en felaktig uppfattning som alla hade haft fram till denna punkt. Baserat på Paulus uttalande i 1 Korinthierbrevet 15:51, 52, hade det förväntats “att de levande helgonen någon gång plötsligt och mirakulöst skulle bli kroppsligt uppryckta, för att därefter vara evinnerligen hos Herren.” Eftersom de trodde att detta skulle ske 1878, blev några besvikna i och med att ingenting hände som de kunde se. Men pastor Russell leddes till en omprövning av skriften och insåg att deras “misstag låg i att de förväntade sig att se alla levande helgon förvandlade på en gång och utan att dö – en felaktig uppfattning som delas av hela den nominella kyrkan, och en som vi ännu inte hade varseblivit eller förkastat.” – Jehovas vittnen i Guds Uppsåt [1959], sid. 19 (eng.) (Ingen svensk utgåva av boken hittades, utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)
När Russell blev tillfrågad angående detta senare, tonade Russell ner sådana förväntningar.
“I förväntan på att Herren Jesus skulle komma 1878 för att mirakulöst upprycka dem till att vara med honom i himlen, blev somliga som hade varit adventister (inklusive Barbour) besvikna när det miraklet inte inträffade. Russell, emellertid, “kände sig inte ett ögonblick nedslagen”, utan “insåg att det som Gud så tydligt hade förklarat någon gång måste få en uppfyllelse”, och han “ville få det precis på Guds tid och sätt.”
Vid ett tillfälle, när jag pratade med Russell om händelserna angående 1878, berättade jag för honom att Pittsburghs tidningar hade rapporterat att han befann sig på Sixth Street-bron klädd i en vit dräkt natten till minnet av Kristi död och förväntade sig att föras till himlen tillsammans med många andra. Jag frågade honom: “Stämmer detta?”
Russell skrattade hjärtligt och sa: “Jag låg i sängen den kvällen mellan 22:30 och 23:00. Men några av de mer radikala kan ha varit där, men det var inte jag. Jag förväntade mig inte heller att föras till himlen vid den tiden, för jag kände att det fanns mycket arbete kvar att göra med att predika budskapet om Riket för jordens folk innan kyrkan skulle bortryckas.” – FAITH ON THE MARCH (1957), sid. 26-27 (eng.) (Utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)
I dag ser Jehovas vittnen med längtan fram emot deras egen belöning, fastän de nu är på jorden. Tanken att deras belöning kommer att ske “snart” har använts som moroten i över ett sekel, och dateras till själva bildandet av Watch Tower Society.
Strax efter denna tid splittrades Russell från Barbour och startade 1879 sin egen tidning, Zions Watch Tower and Herald of Christ’s Presence. Trots att uppryckelsen inte hade inträffat, behöll Russell 1878 som tidpunkt för början på Jesu himmelska styre.
Början på himmelsk uppståndelse från graven
1878 var början på de döda helgonens uppståndelse.
1906 hävdade Russell att “Herren har hjälpt och väglett” honom att avslöja sanningen, och förklarade under det att det var fel att de levande blev tagna till himlen 1878, så var det just den tiden då de redan döda blev tagna till himlen. Detta var en praktisk tolkning, eftersom den inte kunde bevisas falsk.
“Vi såg inte då, som vi nu gör,* att det datumet (1878) markerade tiden för början av upprättandet av Guds rike, genom förhärligandet av alla som redan sov i Kristus, och att “förvandlingen” som Paulus nämner (1 Kor. 15:51) kommer att inträffa i dödsögonblicket, för hela den beskrivna klassen, från det datumet och framåt genom skördeperioden, tills alla levande lemmar (“fötterna”) på kroppen av Kristus skall ha förvandlats till förhärligade andevarelser. Men när vid det datumet ingenting inträffade som vi kunde se, visade en omprövning av saken mig att vårt misstag låg i att förvänta oss att se alla levande helgon förvandlas på en gång, och utan att behöva dö – en felaktig uppfattning som delas av hela den nominella kyrkan, och en som vi ännu inte hade varseblivit eller förkastat.” – Sions Vakt Torn, 15 juli 1906, sid. 232 (eng.) (Ingen svensk upplaga av artikeln hittades, utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)
– Studier i Skriften, 3:e bandet – Tillkomme Ditt Rike [1891/1912], sid. 313 (sve.), sid. 305 (eng.)
“År 1878 återuppstod de döda i Kristus, vilket framgår av nummer 8. Det var hög tid för dem att engagera sig i rikesarbetet. Samma år utfärdades en kallelse till de heliga på denna sida av “slöjan” att komma ut ur Babylon. De 1845 åren av köttsliga Israels onåd upphörde 1878.” – Förklaring av kartan över tidsåldrarnas plan (https://www.biblestudents.com/chart.shtml) (Utdraget är direktöversatt)
Trots Herrens hjälp var även denna tolkning felaktig, eftersom Watchtower nu hävdar att denna händelse inträffade 1914.
Slutet på evangelietiden, ynnest för judarna
1878 skulle få bevittna att Gud återbördade sin nåd till judarna. Detta talades det om i boken De tre världarna från 1877, medförfattare av Barbour och Russell.
“Det folk som kallas ut från Babylon måste hänvisa till judarna, tror vi, eftersom de skall samlas in från alla nationer och återföras till sitt eget land …” – De tre världarna och denna världen skörd [1877], sid. 165 (eng.) (Utdraget är direktöversatt)
Russell fortsatte att hålla en sionistisk hållning efter att han och Barbour gick skilda vägar. Judar skulle komma tillbaka till Guds ynnest efter slutet av evangeliets tidsålder med förkastandet av katolicismen 1878.
” … våren 1878 gavs den nominella evangeliekyrkan upp och deras hus lämnades öde …. Men sedan våren 1878 tror vi att den nominella kyrkan är förkastad och nu bara vetet – “den lilla flocken ” – är att betrakta som kyrkan; och vi tror att detta är datumet för början av Babylon Kyrkans fall….” – Sions Vakt Torn, oktober 1879, sid. 46 (omtryckt upplaga) (Ingen svensk upplaga av artikeln hittades, utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)
Rutherford presenterade också 1878 som en del av Guds plan för judarna i sina tidiga skrifter, men vände sig starkt emot dem med tiden.
– Millioner som nu leva skola aldrig dö! [1920/1922], sid. 20 (sve.), sid. 28 (eng.)
Starkare Ljus
Barbour använde konceptet “nytt ljus” för att förklara uppryckelsens misslyckande till att inträffa 1878. Detta koncept med nytt eller ljusare ljus tillgreps av Russell och har använts av generationer av Jehovas vittnen sedan dess som motivering för misslyckad doktrin/troslära.
– Studier i Skriften, 2:a bandet – Tiden Är Nära [1889/1912], sid. 243, 244 (sve.), sid. 235, 236 (eng.)
1878 ansågs “obestridligt” i decennier, med nödvändiga förändringar i förståelsen omplacerad under sken av “ljusare ljus”. Så småningom bleknade det “ljusare ljuset” och 1878 anses nu vara helt irrelevant.
1880
År 1880 sades alla tecken på slutet ha börjat, stora jordbävningar, krig, pest, ont beteende hos människor och så vidare.
– Studier i Skriften, 4:e bandet – Hämndens Dag [1912], sid. 266 (sve.), sid. 604 (eng.)
Nu konstateras det raka motsatsen. Du kan få leva för evigt i paradiset på jorden hävdar att tiden före 1914 var en period av fred, och det var inte förrän 1914 som alla dessa tecken om de sista dagarna började uppfyllas.
– Du kan få leva för evigt i paradiset på jorden [1982], sid. 154 (eng. & sve.)
Detta verkar tyda på att dessa tecken bekvämt kan passa alla generationer.
1881
1881 blev nästa profeterade år då förseglingen av de 144 000 skulle vara fullständig. Detta skulle vara i slutet av 7 skördeår efter att jubelcyklerna hade avslutats 1874.
“… insamlandet av bruden till en plats för säkerhet, kommer att uppta en parallell på sju år och slutar 1881…” – Sions Vakt Torn, januari 1881, sid. 1 (eng.) (Utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)
– Studier i Skriften, 6:e bandet – Den Nya Skapelsen [1904/1912], sid. 115 (sve.), sid. 95 (eng.)
– Studier i Skriften, 2:a bandet – Tiden Är Nära [1889/1912], sid. 243 (sve.), sid. 235 (eng.)
”Det allmänna inkallandet till den höga kallelsen upphörde – 9 Ehuru det allmänna inkallandet upphörde 1881 förblir dörren till den höga kallelsen öppen, vilket framgår av nummer 9. Det är emellertid först när en som är andeavlad måste ersättas, (på grund av överbelastningen med denna världens bekymmer, eller syndigt leverne eller mistande av tro), den, som önskar att göra Faderns vilja, uppmanas att gå in på den smala vägen som en ersättare. Dörren till den höga kallelsen kommer att förbli öppen tills bruden har gjort sig redo.” – Förklaring av kartan över tidsåldrarnas plan (https://www.biblestudents.com/chart.shtml) (Utdraget är direktöversatt)
”De tänkte sig också att det förhållandet att Gud slutade att visa det köttsliga Israel särskild ynnest år 36 v.t. kanske pekade på år 1881 som den tidpunkt då den särskilda möjligheten att bli en del av det andliga Israel skulle upphöra.” – Jehovas vittnen – Förkunnare av Guds kungarike [1993/1994], sid. 632 (eng. & sve.)
Återigen trodde man att de återstående av de 144 000 skulle tas av uppryckelsen direkt till himlen. I januari 1881 uttalade Vakttornet att “borttagandet eller förvandlingen från det naturliga till det andliga tillståndet [är] på grund av denna sida eller till hösten i vårt år 1881.”
1906
Russell förutspådde ett stort krig för 1906. Så tidigt som i Sions Vakt Torn 1892 den 15 januari hade Russell sagt;
“Ve, då, mannen eller nationen som påbörjar nästa krig i Europa; ty det kommer att bli ett utrotningskrig.” Om det inte bringas till ett slut genom upprättandet av Guds kungarike i händerna på hans utvalda och sedermera förhärligade kyrka, skulle det utrota släktet – Matt. 24:22.” – Sions Vakt Torn, 15 januari 1892, sid. 23 (eng.) (Ingen svensk upplaga av artikeln hittades, utdraget är direktöversatt)
Det europeiska kriget sades vara en uppfyllelse av profetiorna. När det rysk-japanska kriget började 1904, föreslog Russell i Sions Vakt Torn 1904 den 1 mars att det skulle dra in hela Europa i uppfyllandet av hans profetia för 1906.
1910
1910 var en annan tidpunkt för “uppryckelsen”, där bibelforskarna förväntade sig att bli tagna till himlen. Studier i Skriften serien, 3:e bandet, s.364 (eng.), s. (utgåvor tryckta före 1910) baserade denna lära på mätningar från den stora pyramiden i Gizeh. Det var också för att förebåda tiden för stora problem för kyrkorna.
”Det är blott ett fåtal år före det fulla slutet av hedningarnas tider, och då vi ihågkomma Herrens ord – att övervinnarna skola aktas värdiga att undfly det svåraste av den nöd, som kommer över världen, torde vi få förstå, att detta har avseende på den nöd av anarki, som följer efter okt. 1914, men att en nöd huvudsakligen över församlingen må väntas från omkring år 1910 e. K. …
De fyra åren från 1910 till slutet av 1914, vilka sålunda angivas i den stora pyramiden, torde utan tvivel bliva en tid av ”glödhet prövning” över församlingen (1 Kor. 3:15), föregående världens anarki, som icke kan räcka länge, ty om de dagarna icke blevo förkortade, skulle intet kött bliva frälst. – Matt. 24:22.” – Studier i Skriften/Millenni Dagning, 3:e bandet – Tillkomme Ditt Rike [1891], sid. 375, 376 (sve.), sid. 363–364 (eng.)
1914
1914 har varit en central tidpunkt för Watchtower. Förväntningarna före 1914 bestod av slutet på hedningarnas tider, slutet på Harmageddon, den falska religionens fall, slutet för alla regeringar, uppståndelsen, början på Jesu 1000-åriga regeringstid och paradiset på jorden. Se 1914 (https://jv-fakta.se/1914-misslyckad-watchtower-profetia/) för en djupgående artikel om denna tid.
1915
1912 förklarade Russell att han inte visste hur han skulle redogöra för år 0 mellan f.Kr. och e.Kr. och att slutet kan vara antingen 1914 eller 1915. De 2520 åren i Daniels profetia om sju tider sträcker sig från 606 till 1915 när året noll mellan f.Kr. och A.D. tas bort.
“Då nöjde vi oss med att säga, “606 f.Kr. verkar vara ett väl autentiserat datum för förstörelsen av Jerusalem av Nebukadnessar, och 536 f.Kr. det datum då landets sjuttio år utsedda ödeläggelse upphörde.” …
När det gäller metoderna för beräkning, säger Encyclopaedia Britannica, “Astronomer betecknar året som föregick det första av vår era som 0 och året innan det som 1 f.Kr. – det föregående år 2 f.Kr., och så vidare.”
Oavsett vilket av dessa sätt vi åtar oss att beräkna saken är skillnaden mellan resultaten ett år. De sjuttio åren av judisk fångenskap slutade i oktober 536 f.Kr., och om det fanns 536–1/4 år f.Kr., skulle det erfordras 1913–3/4 år e.Kr. eller fram till oktober 1914. Men om det andra sättet för beräkning användes, så fanns det enbart 535–1/4 år av perioden f.Kr., och resten av de 2 520 åren skulle således nå till e.Kr., 1914–3/4 år, eljest oktober 1915.
Eftersom denna fråga uppviglar ett stort antal av vännernas sinnen, har vi presenterat den här i detalj. Vi påminner dock läsarna om att ingenting i Skrifterna definitivt säger att nöden för hedningarnas räkning kommer att fullbordas före slutet av hedningarnas tider, oavsett om det är oktober 1914 eller oktober 1915. Nöden kommer utan tvivel att vara beaktansvärd före det slutliga störtandet, även om så störtandet kommer plötsligt, som slungandet av en stor kvarnsten i havet. (Upp. 18:21.) Parallellen mellan den judiska skörden och den nuvarande skörden skulle bestyrka tanken att nöden till fullo kommer att vara fullbordad i oktober 1915.” – Vakttornet, 1 december 1912, sid. 377–378 (eng.) (Har inte hittat någon svensk upplaga av artikeln, utdraget är direktöversatt efter bästa förmåga)
Med utbrottet av första världskriget i augusti 1914 bekräftade Russell att slutet skulle bli oktober 1914. När ingenting hände i oktober 1914 återanvände Russell tanken att 1915 skulle signalera slutet.
”Inför detta starka bibelbevis angående hedningarnas tider anser vi det vara en konstaterad sanning, att denna världens rikens slutliga upphörande och Guds rikes fulla upprättande kommer att fullbordas vid slutet av år 1915 e.Kr. …
Bliv alltså icke överraskad, när vi i efterföljande kapitel framlägger bevis för att Guds rikes upprättande redan börjat, att tiden, då det skulle börja sin maktutövning, i profetian utpekas såsom år 1878 e.Kr., och att striden på ”den allsvåldige Gudens stora dag” (Upp. 16:14), vilken kommer att sluta omkring år 1915 e.Kr. med det fullständiga störtandet av jordens nuvarande styrelseväsende, redan börjat. …
”Hedningarnas tider” bevisar, att alla nuvarande regeringar måste störtas omkring slutet av år 1915 e.Kr. …” – Studier i Skriften/Millenni Dagning, 2:a bandet – Tiden Är Nära [1889], sid. 98, 99-100, 250 (sve.), sid. 99, 101, 242 (eng.)
1915 skulle förebåda slutet för den världsliga regeringen och återupprättandet av Palestina.
– Studier i Skriften, 7:e bandet – Den Fullbordade Hemligheten [1917/1921], sid. 175–176 (sve.), 128 (eng.)
När ingenting hände 1915 gick Watchtower tillbaka till att använda 1914.
Det var inte förrän 1943 som Vakttornssällskapet förklarade ännu en gång att det inte finns något år noll. Men den här gången använde de inte 1915 som Russell hade gjort när han erkände sitt misstag. Sällskapet Vakttornet beslutade att behålla 1914 och kunde göra det genom att ändra tidpunkten för förstörelsen av Jerusalem från 606 f.Kr. till 607 f.Kr.
”Turligt nog förstod inte bibelforskarna att det inte finns något år noll mellan ”f. Kr.” och ”e. Kr.”. Senare, när man till följd av efterforskningar fick ändra år 606 f. Kr. till år 607 f. Kr., slutade man också att räkna med året noll, vilket gjorde att förutsägelsen om ”år 1914 e. Kr.” förblev oförändrad. – Se boken ”Sanningen skall göra eder fria”, utgiven av Jehovas vittnen år 1943 (på svenska år 1945), sidan 240 i svenska upplagan.” – Uppenbarelsens storslagna höjdpunkt är nära! [1988], sid. 105 (eng. & sve.)
Eftersom det var före 1914 som Russell och bibelforskarna identifierade att det fanns “inget år noll”, är kommentaren ovan ouppriktig. Året noll togs inte bort eftersom forskning ledde till 607 f.Kr., tämligen ledde elimineringen av år noll till att man flyttade från 606 f.Kr. till 607 f.Kr.
Sällskapet förändrade historien med ett penndrag, men varken 607 f.Kr. eller 606 f.Kr. stämmer inte. Alla historiska bevis visar att Jerusalem föll 587 f.Kr. en förståelse som undergräver hela grunden för 1914.
1917
Den första tryckningen av Studier i Skriften serien, 7:e bandet – Den Fullbordade Hemligheten skedde i juni 1917, vari slutet på första världskriget förutsades den 1 oktober 1917. Efterföljande tryckningar angav i efterhand att kriget slutade 1918.
Sid. 268 75 000:e upplagan ”Har ännu icke kommit. – Men skall säkert snart framträda i och med krigets upphörande, någon tid omkring 1:e oktober 1917. Se kommentarerna till Upp. 16:17-21; 2 Mos. 10:23.”
Sid. 268 2 604 000:e upplagan ”Har ännu icke kommit. – Men skall säkert snart framträda i och med krigets upphörande, någon tid vid året 1918. Se kommentarerna till Upp. 16:17-21; 2 Mos. 10:23.”
1918
Det dröjde inte länge förrän förlängningen av kronologin efter misslyckandet med slutet kom 1914. 1916 förutspådde Rutherford att “skördearbetet” skulle sluta 1918, med förstörelsen av all religion. Det blev också året då uppståndelsen för de med det himmelska hoppet skulle börja.
“För övrigt anmärker vi att vissa historiker satte slutet på den judiska nödens tid som april 73 e.Kr., vilket skulle motsvara april 1918.” – Vakt Tornet, 1 september 1916, sid. 265 (eng.) (Har ingen svensk upplaga av artikeln, utdraget är direktöversatt)
“Parallellen skulle således definitivt fastställa att skörden skulle avslutas fyrtio år därefter, nämligen våren 1918 e.Kr. Om detta är sant, och bevisen är mycket avgörande för att det är sant, så har vi enbart ett fåtal månader till att tjänstgöra innan den stora natten lägger sig när ingen människa kan tjänstgöra.” – Vakt Tornet, 1 oktober 1917, sid. 292, 293 (eng.) (Har ingen svensk upplaga av artikeln, utdraget är direktöversatt)
“Att skörden började 1878 finns det rikligt och övertygande bevis för. Skörden ska vara avslutad på våren 1918.” – Vakt Tornet, 1 maj 1918, sid. 132 (eng.) (Har ingen svensk upplaga av artikeln, utdraget är direktöversatt)
Detta täcktes i detalj med utgivningen av den sista boken Studier i Skriften – Den Fullbordade Hemligheten.
– Studier i Skriften, 7:e bandet – Den Fullbordade Hemligheten [1917/1921], sid. 83–84 (sve.), sid. 62 (eng.)
”Uppväckandet av de avsomnade helgonen, 1878 e.Kr., låg precis i mitten (3 ½ år åt vardera hållet) emellan återställelsetidernas början, 1874 e.Kr., och den höga kallelsens slut, 1881 e.Kr. Vår tanke är, att den lilla hjordens förhärligande våren 1918 e.Kr. kommer att inträffa halvvägs (tre och ett halvt år åt vardera hållet) mellan slutet av hedningarnas tider och slutet på den himmelska vägen, omkring 1921 e.Kr.” – Studier i Skriften, 7:e bandet – Den Fullbordade Hemligheten [1917], sid. 87 (sve.), sid. 64 (eng.)
– Studier i Skriften, 7:e bandet – Den Fullbordade Hemligheten [1917/1921], sid. 176 (sve.), sid. 128 (eng.)
– Studier i Skriften, 7:e bandet – Den Fullbordade Hemligheten [1917/1921], sid. 177 (sve.), sid. 129 (eng.)
”Det skall också inträffa under året 1918, då Gud börjar förstöra församlingarna såsom ett helt och kyrkomedlemmarna i miljontal, att var och en som undflyr skall komma att genom pastor Russells verk lära känna betydelsen av ”kristenhetens” undergång.” – Studier i Skriften, 7:e bandet – Den Fullbordade Hemligheten [1917], sid. 686 (sve.), sid. 485 (eng.)
Den Fullbordade Hemligheten utropades som ytterligare ett bevis på att slutet av skörden var nära, och att den himmelska klassen skulle kallas bortom “slöjan”.
“Det är med uppriktig glädje vi hava förmånen att kunna rapportera att bland aktiviteterna för VAKTTORNETS BIBEL- OCH TRAKTATSÄLLSKAP för 1917 har den sjunde volymen av STUDIER I SKRIFTERNA publicerats och nu framskridit. Vi räknar detta som ytterligare ett av de starka bevisen på att skörden närmar sig sitt slut och att våren 1918 med största sannolikhet kommer att markera början på avslutningen av all verksamhet inom rikesklassen på denna sida av slöjan.” – Vakt Tornet, 15 december 1917, sid. 373–374 (eng.) (Har ingen svensk upplaga av artikeln, utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)
Ett senare utdrag hävdar att även om dessa förutsägelser var felaktiga, så var tiderna korrekta. Det har också visat sig vara fel, eftersom 1925 inte längre har någon betydelse för Jehovas vittnen.
– Rättfärdighetens Triumf [1931], sid. 336–337 (sve.), sid 338–339 (eng.)
1920
1920 var ett annat av Rutherfords förutsagda mål för kristenheten och all regering. Lägg märke till hur denna förutsägelse ändrades mellan 1918 och 1926 års utgåva av Studier i Skriften – Den Fullbordade Hemligheten.
s.247 (sve.), s.179 (eng.)
1918-utgåvan. ”Vi motser, att ”jordbävningen” skall följa tidigt år 1918, och att ”elden” skall följa till hösten 1920.”
1926-utgåvan. ”Vi motser, att ”jordbävningen” skall följa tidigt år 1918, och att ”elden” skall följa i behörig ordning.”
s.359–360 (sve.), s.258 (eng.)
1918-utgåvan. ”Även republikerna skola försvinna under hösten 1920. … De tre dagar, under vilka Faraos här förföljde israeliterna in i öknen, motsvarar de tre åren från 1917 till 1920, då alla Faraos budbärare skola uppslukas i den vredgade mänskligheten.”
1926-utgåvan. ”Även republikerna skola försvinna under anarkiens tid. … De tre dagar, under vilka Faraos här förföljde israeliterna in i öknen, motsvarar de tre åren före anarkiens tid, då alla Faraos budbärare skola uppslukas i den vredgade mänskligheten.”
s.441 (sve.), s.313 (eng.)
1918-utgåvan. ”De människomassor som icke återhålles av religiöst inflytande – hela människovärldens tillstånd under den tid av anarki, som i sin fulla stränghet kan väntas inträffa på hösten 1920.”
1926-utgåvan. ”De människomassor som icke återhålles av religiöst inflytande – hela människovärldens tillstånd under den tid av anarki, som i sin fulla stränghet kan väntas inträffa i slutet av nödens tid.”
s.763 (sve.), s.542 (eng.)
1918-utgåvan. ”Såsom de köttsligt sinnade avfälliga från kristendomen, vilka samarbetar med radikaler och revolutionärer, skola glädja sig över den ödeläggelses lott, som tillfaller kristenheten efter 1918, så skall Gud låta den framgångsfulla revolutionära rörelsen få ett likartat slut. Den skall fullständigt gå i spillror, ”till och med allt i den”. Icke ett spår av den skall finnas kvar efter en världsvid anarkis härjningar på hösten 1920.”
1926-utgåvan. ”Såsom de köttsligt sinnade avfälliga från kristendomen, vilka samarbetar med radikaler och revolutionärer, skola glädja sig över den ödeläggelses lott, som tillfaller kristenheten efter 1918, så skall Gud låta den framgångsfulla revolutionära rörelsen få ett likartat slut. Den skall fullständigt gå i spillror, ”till och med allt i den”. Icke ett spår av den skall finnas kvar efter en världsvid anarkis härjningar i slutet av nödens tid.”
1921
1921 var ännu en förutsagd tidpunkt för avslutningen av kallelsen och för de 144 000 att komma till himlen. Rutherford drog på en rad intressanta profetiska resonemang som Watchtower inte längre hänvisar till, såsom “halvvägs”-tecken.
”Detta bekräftar hoppet om församlingens förhärligande omkring fyrtio år (ett år för en dag) efter de avsomnade helgonens uppvaknande på våren 1878. De sju dagarna före floden kunna motsvara sju bokstavliga dagar eller sju år, från 1914 till 1921, i vilken ”årsveckas” mitt de sista lemmarna av Messias passerar bortom förlåten. … Vår tanke är, att den lilla hjordens förhärligande på våren år 1918 e.Kr. kommer att inträffa halvvägs (tre och ett halvt år åt vardera hållet) emellan slutet på hedningarnas tider och slutet på den himmelska vägen omkring 1921 e.Kr.” – Studier i Skriften, 7:e bandet – Den Fullbordade Hemligheten [1918], sid. 86, 87 (sve.), sid. 64 (eng.)
Halvvägstecknen i artikeln ovan gick på att bestå av;
- Abrahams förbund 2045 f.Kr. var halvvägs mellan Adam 4127 f.Kr. och Kornelius 36 e.Kr.
- Sista typiska jubelåret 626 f.Kr. var halvvägs mellan slutet på Adams dag 3127 f.Kr. och 1914 e.Kr.
- Fångenskapen 606 f.Kr. var halvvägs mellan människans fall 4127 f.Kr. och fullständig återställning 2914 e.Kr.
- Kristi död 33 e.Kr. var halvvägs mellan hans dop och Kornelius’ omvändelse
- Uppvaknandet av de heliga 1878 var halvvägs mellan 1874 och slutet av kallelsen 1881.
Det är förbluffande att se hur många läror Rutherford presenterade, några från Russell och några av hans egna, som han senare ändrade. Kunde Rutherford verkligen ha trott att änglarna uppmanade honom att skriva en sådan kedja av misstag?
1925
1925 var en tidpunkt som Rutherford fastställde för det jordiska paradisets påbörjande och uppståndelsen av människor som Abraham, Isaac och Jacob på jorden. Se 1925 (https://jv-fakta.se/1925-miljoner-som-nu-leva-skola-aldrig-do/) för ett fullständig tal om Vakttornssällskapets förväntningar på denna tid.
1932
En annan tid för förstörelsen av kristenheten, uppenbarligen främjat inom församlingarna av äldste.
“De [utvalda äldste] hade predikat att Gud under en tidig tidpunkt skulle störta “kristenheten”. Många hade betonat år 1925 som tidpunkten, och sedan när den tidpunkten inte förverkligades flyttades tiden fram till 1932. Ånyo, kom 1932 och “kristenheten” förstördes inte, … I och med att män försökte fastställa tiden när Gud skulle förstöra det moderna Nineve och Gud inte understödde deras profetia… är det i sig något skäl för att vara förargad?” – Vakttornet, 15 februari 1938, sid. 55 (eng.) (Hittade ingen svensk upplaga av artikeln, utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)
1935 – förseglingen av de smorda
Med tidens fortskridande bleknar obskyr Vakttornstolkning med anknytning till 1700-, 1800- och 1900-talen till irrelevans. Dessa kastas åt sidan, förpassas till okändhet och ersätts med nya tidpunktskoncept som är mer tilltalande för nuvarande generationer.
Ett anmärkningsvärt exempel är tidpunkten för förseglingen av de 144 000, en tidpunkt som ständigt ändras. Russell tillsatte det ursprungligen som 1878. Detta framflyttades till 1881, 1910, 1914, 1925, 1931 och slutligen 1935. 2007 har det erkänts som att man inte vet.
Vakttornet 1933 nov 15 s.343 (eng.) förklarade liknelsen i Matteus 20:1–16 om de 12 åren från 1919 till 1931 och därav slutet för förseglingen. “Låt Gud vara sannfärdig” 1946-utg. s.298 (eng.) talade också om 1931 som avslutningen på förseglingen. (Se Vakttornet 2007 1 maj s.30–31)
År 1966 förflyttade man detta för att det skulle sammanfalla med införandet av läran om den Stora skaran 1935. Från den tiden och framåt presenterades det som evangelium att förseglingen avslutades 1935, såsom i följande artikel. Detta trots att inga bibliska resonemang stödjer tiden 1935, eller något annan tid för den delen.
”Helt logiskt skulle kallelsen av den lilla hjorden komma att avslutas, när antalet började bli fyllt, och allting talar för att det allmänna församlandet av dessa, som välsignats på ett speciellt sätt, slutade år 1935.” – Vakttornet, 15 februari 1995, sid. 19 (sve. & eng.)
Exakt vad är det som säger att “allting talar för”? Tydligen inget, vilket medgavs 2007.
”Det verkar därför som att det inte går att ange en bestämd tidpunkt då Gud upphör att kalla kristna till det himmelska hoppet.” – Vakttornet, 1 maj 2007, sid. 31 (eng. & sve.)
Det finns några troliga bidragsgivare till detta erkännande. Omkring år 2005 var 1935 70 år tidigare, något av en irrelevant pinsamhet. Till och med den styrande kretsen innehöll några få födda före 1935. Av yttersta vikt för Vakttornets doktrin är konceptet att den stora skaran måste lyda de smordas anvisningar. För att bli identifierade som får i stället för getter och räddade vid Harmagedon måste de ha uppvisat goda gärningar gentemot de Smorda. Eftersom det är få som antas till den här klassen, vem skulle då därför slutligen bli kvar för den stora skaran att följa. Vidare minskade inte längre antalet minneshögtidsdeltagare från omkring 1980, stabilt på cirka 8 000 personer.
1940-talet
När Rutherford närmade sig sina sista år skrev han alltmer direkt att slutet var på väg att hända. Även om han inte angav ett visst år var han övertygad om att slutet var på väg att inträffa, vilket ledde till att artiklar gavs ut inklusive ämnen om varför äktenskap och barnafödande borde skjutas upp till efter Harmageddon. 1941 gav man ut boken Barn (eng. Children) som tog upp sådana saker. Sällskapet Vakttornet sammanfattade atmosfären efter utgivningen av boken;
“När gåvan mottogs omfamnades den av de marscherande barnen, vilket inte var någon struntsak eller leksak för lättjefulla nöjen, utan Herrens givna redskap inför det mest effektiva arbetet under de månader som återstår innan Harmageddon.” – Vakttornet, 15 september, 1941, sid. 288 (eng.) (Har inte hittat någon svensk upplaga av den här artikeln, utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)
1951
Jerusalem förstördes år 70 e.Kr., 37 år efter Jesu död. År 1950/1951 gjorde Vakttornets artiklar en jämförelse med detta. 1951 sades det att vi befinner oss 37 år in i “”tiden för slutet” för Satans värld, vilket antydde att det skulle kunna vara världens undergång.
”Ytterligare bevis för att detta system hade upphört gavs trettiosju år senare, när de judiska prästerna med våld berövades sin offertjänst genom att deras förebildliga tempel förstördes, vilket har blivit ouppbyggt intill denna dag. … Hur klart ser vi inte nu i våra dagar, efter mer än trettio år av liknande skördearbete, vilken träffande profetisk bild denna judiska skörd och tröskning var av det som pågår i kristenheten i denna tid! När vi påminner oss det förskräckliga slut som kom över den judiska huvudstaden och dess belägrade invånare då på den tiden, ryser vi vid tanken på det ännu förskräckligare slut som inom kort skall komma över den skrymtaktiga kristenheten och dess blandning av religioner.” – Vakttornet, 1 maj 1951, sid. 197, 198 (sve.) – Vakttornet, 1 november 1950, sid. 407, 408 (eng.)
”Den lärdom som dessa exempel på gudomlig hjälp innehåller bör inte få lov att gå förlorad för oss. De har blivit upptecknade till gagn för Guds folk nu, ”över vilka det fullständiga slutet på tingens ordning har kommit”. (1 Kor. 10:11, NW) När vi räknar från slutet på ”nationernas fastställda tider” år 1914, har vi hunnit 37 år in i det som för denna världen är ”ändens tid”.” – Vakttornet, 15 juli 1951, sid. 317-318 (sve.) – Vakttornet, 15 mars 1951, sid. 179 (eng.)
”EFTERSOM nationernas fastställda tider” slutade år 1914, har vi nu i 37 år befunnit oss i den period som för Satans värld är ”ändens tid”. (Dan. 12:4; 11:40) Under hela denna tid har Jehovas vittnen ständigt blivit alltmer aktiva och framträdande. Varför? Vem har förordnat och bemyndigat dem och givit dem deras budskap? Har deras vittnesbörd uppfyllt sitt ändamål efter alla dessa år? Eller måste det betecknas som ett misslyckande? På allt detta gavs det svar i Jesajas syn i templet.” – Vakttornet, 1 augusti 1951, sid. 347-348 (sve.) – Vakttornet, 1 april 1951, sid. 214 (eng.)
1952/1953 övergavs detta koncept om 37 år. Istället talade man om idén om en “generation” eller ett ”släktled”.
”Bibeln talar visserligen om att en människas liv varar sjuttio år eller åttio år, men den anger inte något särskilt antal år för ett släktled. — Ps. 90:10.” – Vakttornet, 1 februari 1953, sid. 72 (sve.) – Vakttornet, 1 september 1952, sid. 542-543 (eng.)
Även om det gjorde det, kunde vi inte beräkna datumet för Harmageddon utifrån en sådan siffra, för texterna här som tas upp säger inte att Guds strid kommer precis i slutet av denna generation, utan innan dess slut. Att försöka säga hur många år innan dess slut skulle vara spekulativt. Texterna sätter bara en gräns som är tillräckligt bestämd för alla nuvarande praktiska syften. Vissa personer som lever 1914 e.Kr. när serien av förutsagda händelser började kommer också att leva när serien slutar med Harmageddon. Alla händelser kommer inom loppet av en generation. Det finns hundratals miljoner människor som lever nu som levde 1914, och många miljoner av dessa personer skulle ännu kunna leva ett tiotal eller fler år. Vi kan inte säga exakt när livet för majoriteten av dem kommer att förkortas av Armageddon.”
“Generation”-konceptet är en annan doktrin som har tvingats gå igenom många revideringar. 1995 utökades den till att kunna omfatta flera generationer av människor, inte längre bara de som “levde 1914 e.Kr.”. 2010 ändrades den till en “överlappande” generation, vilket förlänger den till två hela livstider från 1914; potentiellt så långt som till år 2114.
1975
Det antyddes att slutet skulle inträffa 1975, eftersom detta var 6 000 år från Adams skapelse. Se 1975 (https://jv-fakta.se/1975-watchtower-utdrag/) för en fullständig förklaring av denna tid.
1980
1980 sades potentiellt vara året då judarna återuppstår, baserat på att det är en 70-årsperiod från Russells föredrag för judarna 1910.
– Studier i Skriften, 7:e bandet – Den Fullbordade Hemligheten [1917], sid. 84 (sve.), sid. 62 (eng.)
“Datumet 1980, som nämns på sidorna 61, 62, [i Den Fullbordade Hemligheten] markerar förmodligen återinsamlingen av hela köttsliga Israel från deras fångenskap i döden.” – Liknelsen om myntet [eng. Parable of the Penny] [1917], sid. 6 (eng.) (Utdraget är direktöversatt)
1986
1986 var FN:s fredsår. Det här var en spännande tid för Jehovas vittnen, på grund av implikationen att det kan vara “ropet om fred och säkerhet” som föregår Harmageddon, något som jag minns att jag [Paul Grundy] diskuterade länge.
” När skall den förutsagda världsförstöringen komma? Ytterligare en händelse kommer att inträffa som en omisskännlig signal om att världsförstöringen är omedelbart förestående. Om den skrev aposteln Paulus: ”Jehovas dag kommer precis som en tjuv om natten. Närhelst de säger: ’Fred och säkerhet!’ då skall i ett nu plötslig undergång komma över dem, … och de skall på inga villkor komma undan.” — 1 Tessalonikerna 5:2, 3; Lukas 21:34, 35. Världens politiska ledare vet att ett kärnvapenkrig innebär bokstavlig utplåning. Och allvarliga problem, till exempel miljöförstöringen, ”befolkningsexplosionen” och andra närliggande problem, kräver både uppmärksamhet och pengar. De vill därför åstadkomma en lättnad i de spända internationella förhållandena. Ett bevis för det är Förenta nationernas utropande av år 1986 som det ”internationella året för fred och säkerhet”. Detta är utan tvivel ett steg hänemot uppfyllelsen av Paulus’ ovan citerade ord.” – Verklig fred och säkerhet – Hur? [1986], sid. 84-85 (eng. & sve.)
2000
2000 angavs inte vara slutet, men det fanns starka indikationer på att det skulle vara omöjligt för Harmageddon att inte komma före år 2000.
”Och om denna världens onda ordning skulle finnas kvar till det nya århundradets början, vilket är mycket osannolikt med tanke på världens utveckling och uppfyllelsen av bibelns profetior, skulle det fortfarande finnas människor kvar från första världskrigets generation.” – Vakttornet, 15 juni 1981, sid. 29-30 (sve.) – Vakttornet, 15 oktober 1980, sid. 31 (eng.)
”Inom kort, i vårt tjugonde århundrade, skall ”striden på Jehovás dag” börja utkämpas mot det motbildliga Jerusalem i denna tid, mot kristenheten.” – Nationerna skall förnimma att jag är Jehova – hur då? [1973], sid. 216 (sve. & eng.)
”Några av denna ”generation” skulle kunna överleva till slutet av detta århundrade. Men det finns många tecken på att ”slutet” eller änden är mycket närmare än så!” – Vakttornet, 1 juli 1984, sid. 22-23 (sve.) – Vakttornet, 1 mars 1984, sid. 18-19 (eng.)
”Han lade också grunden till ett arbete som skulle fullbordas i vårt tjugonde århundrade.” – Vakttornet, 1 januari 1989, sid. 11-12 (eng. & sve.)
Jag [Paul Grundy] var pionjär under slutet av 1980-talet och var starkt influerad av uttalandena i 1980-talets artiklar. Jag berättade för mina bibelstuderande och för många när jag predikade att det skulle vara nästan omöjligt att slutet inte skulle ha hunnit komma förrän år 2000.
2033
2033 är inte en ändrad tidpunkt men visar att inställningen till att tjäna intill en tidpunkt fortfarande verkar existera inom organisationen. År 2003 berördes ett koncept, med uppmärksamhet på det faktum att Noas sista dagar sträckte sig över 120 år.
”På Noas tid sade Jehova: ”Min ande skall inte till obestämd tid verka gentemot människan, eftersom hon också är kött. Således skall hennes dagar uppgå till ett hundra tjugo år.” (1 Moseboken 6:3) Detta uttalande från Gud år 2490 f.v.t. markerade början till slutet på den dåvarande ogudaktiga världen. Tänk nu på vad detta betydde för dem som levde då! Efter bara ytterligare 120 år skulle Jehova låta ”den stora översvämningen komma med vattenmassor över jorden för att bringa fördärv över allt kött vari livskraften är verksam under himlarna”. (1 Moseboken 6:17)
Noa fick varningen om den kommande katastrofen årtionden i förväg, och han använde tiden förståndigt till att förbereda sig för att kunna överleva. ”Sedan han hade fått gudomlig varning och underrättelse om ting som man ännu inte såg”, säger aposteln Paulus, visade Noa ”gudaktig fruktan och byggde en ark till räddning för sitt hushåll”. (Hebréerna 11:7) Hur är det då med oss? Det har gått omkring 90 år sedan de sista dagarna för denna tingens ordning började 1914. Vi befinner oss verkligen i ”ändens tid”. (Daniel 12:4) Hur bör vi reagera på varningar vi har fått? ”Den som gör Guds vilja, han består för evigt”, förklarar Bibeln. (1 Johannes 2:17) Nu är det därför tid att göra Jehovas vilja med en intensiv känsla av brådska.” – Vakttornet, 15 december 2003, sid. 15 (sve. & eng.)
Det finns inget specifikt yttrande i artikeln att slutet måste komma i slutet av 120 år eller exakt på det 120:e året. Men liksom med 1975 dras en parallell till ännu ett koncept som ska indikera att slutet snart är över oss.
När man känner till vad som har skrivits på Vakttornets sidor angående Harmageddons tillkommande vid många olika år i det förflutna, hur kan någon i så fall lita på Sällskapet efter att ha läst ett utdrag som följande?
“En verklig förkämpe för Guds ord, den heliga bibeln och för Guds rike som kommer att återställa Guds rättmätiga plats i människors hjärtan är Vakttornet. I nittio år har denna trogna tidskrift pekat fram till just denna tid och uppmanat människor att vända sig om till Bibeln på grund av den andliga hungersnöd som Bibeln själv förutsade skulle komma i vår generation.” – Vakna!, 8 januari 1970, sid. 32 (eng.) (Ingen svensk upplaga av artikeln hittades, utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)
En uppmärksam Vakttorns-läsare kan inte låta bli att se ironin i följande anförande.
”Varför så många falska alarm? …
Under alla århundraden efter Jesu tid har det gjorts så många förutsägelser som inte har slagit in att många inte längre tar dem på allvar. …
Några tycks, utan att låta sig hämmas av tidigare misstag, ha sporrats av det annalkande år 2000 och har gjort ytterligare förutsägelser om världens ände. …
Denna flod av falska alarm är olycklig. De är lika herdepojkens vargrop — med tiden avfärdar människor dem, och när den verkliga varningen kommer ignorerar man den också.” – Vakna!, 22 mars 1993, sid. 3-4 (eng. & sve.)
Det är sorgligt att se hur Vakttornet redogör för felaktiga förutsägelser i det förflutna. Istället för att ta på sig skyldigheten, avleder subtila formuleringar felet till medlemmarna.
”Hur Jehova vägleder sitt folk …
På grund av nitälskan och entusiasm för hävdandet och rättfärdigandet av Jehovas namn, ord och uppsåt — och även på grund av längtan efter den nya ordningen — har somliga av Guds tjänare ibland varit förhastade i sina förväntningar.” – Vakttornet, 1 juli 1979, sid. 29 (sve. & eng.)
Det är en intressant attityd som den styrande kretsen visar gentemot sina anhängare. De verkar känna det som att människor inte kommer att tjäna Jehova om de inte tror på att han snart kommer att belöna dem med paradis; att om det inte finns någon brådska och ingen tidpunkt att tjäna för och sätta sin förhoppning till, då kommer folk att glida iväg. Detta är en förolämpning mot individuella motiv. Många kyrkor genomgår stor tillväxt utan någon tidpunkt eller något datum som motivation. Människor har tjänat Gud i generationer baserat enbart på idén att de kommer att se honom i himlen vid slutet av sitt jordiska liv. Sjundedagsadventister följer vittneskonceptet om att vi lever i de sista dagarna; ändå har de uppnått liknande antal människor som delar liknande moral som inte är baserade på att tjäna inför någon tidpunkt utan vet om att tiden som återstår är kort och att kärlek till Gud är det som är av största vikt.
Löpande tidpunktsimplikationer
Sällskapet Vakttornet förkunnade felaktigt läror för följande tider som de inte längre accepterar:
539 e.Kr.
1780
1798
1799
1829
1840
1844
1846
1872
1874
1878
1880
1881
1891
1906
1910
1914
1915
1917
1918
1920
1921
1925
1926
1928
1932
1935
1940-talet
1951
1975
2000
Trots att de är kända för sina misslyckade förutsägelser om Harmageddon, håller Vakttornet inte tillbaka från att kritisera andra religioner som gör detsamma.
”RELIGIÖSA LEDARE kan förutsäga fruktansvärda världshändelser för att varna mänskligheten och för att få efterföljare. Domedagsprofeten Harold Camping och hans anhängare predikade vitt och brett om att världen skulle gå under år 2011. Hur det blev med den saken är ju uppenbart.” – Vakttornet, Allmänna upplagan, 1 maj 2014, sid. 3 (eng. & sve.)
Watchtower-historia är baserad på domedagsbudskapet att slutet är på väg att komma. Anföranden finns i överflöd som i 1940-talets bok Den Nya Världen [eng. The New World];
“Skriften ger goda skäl att tro att Harmageddons utbrytande kommer att ske inom kort.” – Den Nya Världen [eng. The New World] [1942], sid. 104 (eng.) (Ingen svensk upplaga av boken hittades, utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)
Framemot slutet av 1900-talet avstod Vakttornets sällskap från att utfärda specifika tidpunkter för Harmageddon, men har fortfarande inte slutat medföra tidpunkter och tidsramar.
Lukas varnade för dem vars budskap är att “den bestämda tiden har närmat sig”.
Lukas 21:8 – ”Han sade: ”Se till att NI inte blir vilseledda; många skall nämligen komma på grundval av mitt namn och säga: ’Jag är det’, och: ’Den bestämda tiden har närmat sig.’ Följ dem inte.”
Mose varnade för dem som gör förutsägelser i Jehovas namn som inte går i uppfyllelse.
5 Moseboken 18:21-22 – ”Och kanske säger du i ditt hjärta: ”Hur skall vi känna igen det ord som Jehova inte har talat?” När det ord som profeten talar i Jehovas namn inte inträffar eller blir verklighet, då är det ett ord som Jehova inte har talat. …”
Vakttornet säger att måttstocken för att bedöma en falsk budbärare är om deras budskap “går i uppfyllelse”.
”JEHOVA GUD visar vilka som är hans sanna budbärare. Det gör han genom att han låter de budskap han framför genom dem uppfyllas. Jehova är också den främste i fråga om att avslöja falska budbärare.” – Vakttornet, 1 maj 1997, sid. 8 (eng. & sve.)
Ironiskt, med tanke på att Sällskapet Vakttornet specifikt sa att slutet skulle komma 1914(https://jv-fakta.se/1914-misslyckad-watchtower-profetia/) och sedan 1925 (https://jv-fakta.se/1925-miljoner-som-nu-leva-skola-aldrig-do/). Detta avsnitt visade över 20 “budskap” som främjats av Sällskapet Vakttornet under decennier som visade sig inte vara “sanna”. Vad bevisar detta om dem som budbärare och profeter? (https://jv-fakta.se/jehovas-profet/)
Fotnot
Vakttornsartiklar presenterar ibland två olika år för samma händelse. Vid enstaka tillfällen har detta berott på att Watchtower ursprungligen felaktigt inkluderade ett år “noll” i profetiska beräkningar och korrigerade vissa beräkningar genom att förlänga tidpunkter med ett år. En annan anledning är när Watchtower tillämpar oktober som början på året för bibliska profetior, så att deras profetiska uppfyllelse sträcker sig över två år.
Den här artikeln är ursprungligen skriven i augusti 2008, senaste uppdateringen kom i januari 2019. Översattes från engelska till svenska i januari 2024. Länk till engelska källartikeln är: https://jwfacts.com/watchtower/1800s.php