Missledande information: osanningar i Vakttornet

Den här artikeln talar många ämnen vari Sällskapet Vakttornets artiklar tar sig i bruk av påtagliga lögner för att vilseleda människor. Det är chockerande för vem som helst som litar på Sällskapet Vakttornets läror att få kännedom om oärlighet av det slaget.

Namnet Jehova i Nya Testamentet

Sällskapet Vakttornet hävdar att bibeln är oförvanskad och är utan utelämnanden.

”Avskrivare av Bibeln gjorde naturligtvis misstag. Men de här misstagen har inte förvanskat budskapet i Bibeln. … Har Bibeln förvanskats? Definitivt inte!” – Vakttornet, Allmänna upplagan, nr. 6 2017, sid. 14 (eng. & sve.)

”Ingen markant eller grundläggande avvikelse förekommer i vare sig Gamla eller Nya testamentet. Det finns inga viktigare utelämnanden eller tillägg av avsnitt och inga avvikelser som påverkar betydelsefulla fakta eller lärosatser.” – Resonera med hjälp av Skrifterna [1985/1989], sid. 55 (sve.), sid. 64 (eng.)

I motsats till detta yttrande hävdar Watchtower att ordet Jehova togs bort från Nya Testamentet under det andra århundradet, och inga kända handskrifter har hittats med Jehova i det.

”När avfälliga kristna gjorde avskrifter av de kristna grekiska skrifterna tog de tydligen bort Jehovas namn ur texten och ersatte det med Kỵrios, det grekiska ordet för ”Herre”.” – Vakttornet, Allmänna upplagan, 1 juli 2010, sid. 6–7 (eng. & sve.)

”… det innehåller ingen forntida grekisk handskrift som vi äger i dag av böckerna från Matteus till Uppenbarelseboken Guds hela namn.” – Guds namn som skall bestå för evigt [1984/1992], sid. 23 (sve. & eng.)

Trots att man bekänner att namnet Jehova aldrig har hittats i några antika grekiska handskrifter, lägger Nya Världens Översättning till ordet Jehova över 200 gånger i Nya Testamentet. Detta får betydande doktrinära implikationer angående Jesus och Jehova. Sällskapet Vakttornet ljuger när de säger att de håller med om att det inte finns viktiga utelämnanden i de gamla bibelhandskrifterna, och de är lika oärliga i sin motivering av var de valde att infoga ordet Jehova – Se Jehovah in the New Testament (https://jwfacts.com/watchtower/jehovah-new-testament.php).

Tillbedjan av Jesus

Jehovas vittnen får inte tillbe Jesus. Men detta har dock bara varit fallet sedan 1954, eftersom vittnen ursprungligen tillbad både Jehova och Jesus. Intressant nog angav Watchtower-stadgan att Jesus skulle tillbedjas ända fram tills att den slutligen ändrades år 1999. I 45 år avråddes vittnen från att tillbe Jesus, även om det utifrån stadgan att göra så blev angivet som det uttryckliga skälet bakom Sällskapet Vakttornets existens. För att komma till rätta med denna diskrepans tillgrep sig Sällskapet Vakttornet av att felcitera stadgan.

Stadgan anförde:

”… offentlig kristen tillbedjan av den Allsmäktige Guden och Kristus Jesus; att anordna …”

Årsboken för år 1969, på sidan 50 (engelska upplagan) utelämnar orden ”och Kristus Jesus” och ersätter dem med punkter.

”… offentlig kristen tillbedjan av den Allsmäktige guden ; att anordna …”  – Jehovas vittnens Årsbok 1969, sid. 50 (eng.) (Ingen svensk utgåva av boken hittades, utdraget är direktöversatt efter bästa förmåga)

Vakttornet för den 15 februari 1972, sid. 93 (svenska upplagan) ersätter ordet ”och” med ”genom”, för att märkbart dölja och ändra den sanna meningen av meningen.

”… offentlig kristen tillbedjan av den allsmäktige Guden [genom] Kristus Jesus; att anordna …” – Vakttornet, 15 februari 1972, sid. 93 (sve.) – Vakttornet, 15 december 1971, sid. 760 (eng.)

Boken Jehovas vittnen – Förkunnare av Guds rike från 1993, som återger historien om Sällskapet Vakttornet, misslyckas med att ens nämna vad som står i stadgarna för Sällskapets syfte.

Plagiering

Plagiering medför inneboende risker, såsom att kopiera felaktig information eller illegal förbrytelse mot upphovsrätten.

Huvuddelen av Sällskapet Vakttornets lärosats kommer från andra källor. Till exempel, kom Russells läror, inklusive 1914, från 1800-talets adventiströrelse. Rutherfords läror om att Jesus inte dog på ett kors befrämjades av somliga protestantiska predikanter, såsom E.W. Bullinger. Sällskapet Vakttornets böcker om evolution bygger mycket på kreationistiska böcker, inklusive deras felaktiga framställning av vetenskapliga tidskrifter.

Enligt en illustratör på Betel var det vanligt att man inhämtade och kopierade bilder från andra tidningar.

Ett exempel finns i boken Du kan få leva för evigt i paradiset på jorden, på sidan 93. Jag [Paul Grundy] minns bilden och känslan av att jag förstod frestelsen som änglarna kände när de blickade ner på en sådan vacker kvinna. Jag visste inte då att bilden var en riktig person, Pascale Petit, som dök upp i Playboy i november 1963 och den europeiska sexkomedin Frau Wirtin hat auch einen GrafenLeva för evigt-boken gjorde potentiellt en överträdelse mot upphovsrätten, då den är en kopia av en bild som dök upp på omslaget till magasinet Todayden 23:e juli 1960 och tyska tidskriften Stern den 13:e augusti 1961.

Plagierade bilder har försatt Sällskapet Vakttornet i juridiska problem.

Ett exempel var omslaget till tidskriften Vakttornet, 15 september 1982 (engelska upplagan). Följande Johnny Walker-annons dök upp i tidningar som U.S. News and World Report 29 juni 1981 och Reader’s Digest, september 1982, sidan 37. En plagierad version dök upp på omslaget till Vakttornet den 15:e september 1982.

Somerset Importers, distributören av Johnny Walker, kontaktade Sällskapet Vakttornet angående detta brott mot upphovsrätten, och det togs bort från framtida tryckningar, inklusive i utländska upplagor och i den inbundna årgången av tidskriften.

”Kära herr …

Ert mailgram den 27 november, 1982 har vidarebefordrats till mig för övervägande.

Somerset blev likaså “förskräckt” efter upptäckten av en Johnnie Walker Red Label Scotch-reklam på omslaget till Vakttornet för september månad. Denna annons publicerades ursprungligen den 29 juni 1981 i U.S. News and World Report och i varje större tidning därefter, och var upphovsrättsskyddad vid den tiden. Somerset har redan avslutat ärendet med Jehovas vittnen och anser att inga ytterligare åtgärder är nödvändiga.

Som svar på erafrågor om ”korsvist ägande av aktier” innehas Somerset helt av Norton Simon, Inc.; Somerset har ingen uppteckning över Norton Simons aktieägare.

Jag hoppas att detta har varit er behjälpligt.

Med vänliga hälsningar Eve H. Reisbaum” (Utdraget är direktöversatt)

Ert brev till Ms. Reisbaum daterat den 3 december 1984 har hänvisats till mig för svar. Reisbaum har lämnat sin anställning hos Somerset.

Som svar på era förfrågningar, vänligen uppmärksamma att det inte förekom någon rättstvist mellan Somerset och Vakttornets Bibel- och Traktatsällskap i New York, Inc. (“VBTS”) med avseende på numret av Vakttornet den 15 september 1982. Somerset varnade helt enkelt VBTS om problemet och VBTS gick omedelbart med på att byta omslag på en utgåva av det slaget i alla utgåvor som planerats för utländsk distribution, inklusive engelskspråkiga utgåvor. Tyvärr var USA-utgåvan redan i distribution och kunde inte avbrytas. Personen på VBTS som skrev till er förra året måste ha fel eftersom vi försäkrades av VBTS:s ombud att omslaget för de utländska upplagorna blev ändrade.

I vilket fall som helst är det vår uppfattning att Vakttornets omslag togs i felaktigt bruk och eftersom felet korrigerades anser Somerset att saken är avslutad.

Tack för er förfrågan

Med vänlig hälsning Michael T. Kelly

Biträdande chefsjurist” (Utdraget är direktöversatt)

Det nya omslaget ändrades till en träddunge intill ett berg.

Inte bara bröt Sällskapet Vakttornet mot upphovsrätten, utan de var mindre än rättframma med läsare som frågade om förändringen och svarade att det var för en ”mer lämplig och passande illustration”.

”Käre vän:

Vi tar tillfället i akt att svara på ditt senaste brev, vari du frågar om omslagsillustrationen på upplagan av Vakttornet för den 15 september 1982.

Då och då görs justeringar i konstverket som förekommer i vår litteratur. Detta görs i allmänhet för att skapa en mer lämplig och passande illustration, vilket är fallet med Vakttornet som du nämner. Omslagsillustrationen som förekommer på upplagan för 1982 års inbundna årgång är densamma som den som används i våra utländska språkutgåvor.

Du uppger att du har en viss kontakt med Jehovas vittnen i ditt grannskap, och kanske har du haft tillfälle att närvara vid några av de kristna mötena i en lokal Rikets sal. Å andra sidan, om du inte har gjort det, uppmanar vi dig att göra det när det passar dig. Naturligtvis kan du fritt ställa alla dina bibelfrågor till Jehovas vittnen nästa gång de besöker dig i ditt hem.

Vi skickar härmed våra uttryck för kristna vänliga hälsningar i Jehovas tjänst.

Vakttornets Bibel- och Traktatsällskap i New York, Inc.” (Utdraget är direktöversatt)

Personer som förfrågar av det slaget måste ha lämnats åt att undra vad som var olämpligt med solnedgången.

Vakttornet den 15 januari 1994 innehåller på sidan 3 ett foto av en kvinna som ligger på knä och gråter över en älskad som blivit dödad i krig. Bilden är från en kopia tagen av Sällskapet Vakttornet från ett originalfoto som finns i Instituto Municipal de Historia, Barcelona. Medan de tillskriver institutet, tillskriver de inte fotografen, Augusti Centelles i Osso, el bombardeo de Lleida, noviembre de 1937, och användningen av fotot bröt mot upphovsrätten.

https://centellesosso.blogspot.com/2010/11/lleida-2-de-noviembre-de-1937-las.html beskriver att Agusti Centelles i Ossos arvingar lämnade in en fordring hos ”Jehovas vittnens organisation” för kränkning av upphovsrätten år 2010.

Illustrationer i boken Min bok med bibliska berättelser (1978), berättelserna 3 och 17, liknar bilder från The Bible Story av Arthur S. Maxwell (Review and Herald Publishing Association 1955).

1914-utdrag

Watchtower har regelbundet ljugit om vad det sade före 1914 och hävdat att det korrekt förutsade 1914 års händelser, och att det har hållit fast vid konsekventa läror angående denna tidpunkt-

Fram till 1930-talet lärde Sällskapet Vakttornet att:

– Guds Harpa [1923], sid. 220 (sve.)

– Studier i Skriften – Tiden Är Nära [1912], sid. 247 (sve.)

Ändå sägs det nu att Sällskapet Vakttornet ”förväntade sig” att Jesus skulle antaga makten år 1914.

”Genom att de förknippade de ”sju tiderna” i Daniel 4:25 med ”hedningarnas tider” förväntade de att Kristus skulle få makt som kung i Guds rike år 1914.”  – Vakttornet, 15 september 1998, sid. 15 (eng. & sve.)

”I över trettio år före detta datum och framledes ett halvt sekel sedan dess har Jehovas vittnen pekat på året 1914 som tiden för slutet på ”nationernas fastställda tider” och den tid då Kristus skulle påbörja sitt konungarikes styre. (Lukas 21:24)”  – Vakttornet, 15 februari 1966, sid. 103 (eng.) (Ingen svensk upplaga av artikeln hittades, utdraget är direktöversatt efter bästa förmåga)

Likaså förutsades det ursprungligen att slutet skulle inträffa 1914, men nu sägs det felaktigt att 1914 var ”startpunkten” på slutet.

”Men håll i åtanke att avslutningen på 1914 inte är tidpunkten för begynnelsen, utan för avslutningen på tiden av nöd.”  – Sions Vakt Torn, 15 juli 1894, sid. 226 (eng.) (Ingen svensk upplaga av artikeln hittades, utdraget är direktöversatt efter bästa förmåga)

” … pekade Jehovas vittnen flera årtionden i förväg på 1914 såsom det år som skulle markera begynnelsen till ”avslutningen på tingens ordning”.” – Vakna!, 22 juni 1973, sid. 8 (sve.) – Vakna!, 22 januari 1973, sid. 8 (eng.) 

1914 skulle bli starten på den jordiska uppståndelsen.

”Inledningen på rikets jordiska plan i slutet av året 1914, tror vi, består helt och hållet av uppståndna värdiga från fordom, alltifrån Johannes döparen ända till Abel: ”Abraham, Isak, Jakob, och alla de heliga profeterna”.”  – Studier i Skriften IV, Hämndens Dag [1897/1912], sid. 625 (eng.) (Direktöversatt)

Nu hävdar de att dessa beräkningar var sanna.

”Han hade korrekt sammankopplat hedningarnas tider med de ”sju tiderna” som nämns i Daniels bok. (Dan. 4:16, 23, 25, 32) Trogen sådana beräkningar markerade 1914 slutet på dessa tider och födelsen av Guds rike i himlen med Kristus Jesus som kung. Tänk bara på det! Jehova gav sitt folk den kunskapen nästan fyra decennier innan dessa tider gick ur tiden.”  – Jehovas vittnens Årsbok 1975, sid. 37 (eng.) (Ingen svensk utgåva av boken hittades, utdraget är direktöversatt efter bästa förmåga)

”Flera årtionden i förväg hade de som tillber Jehova förkunnat att slutet på ”nationernas fastställda tider” skulle komma 1914 och att världen skulle kastas in i en tid av svårigheter som saknade motstycke.” – Vakttornet, Studieupplagan, 15 februari 2013, sid. 18 (eng. & sve.)

Det förklarades inte att världen skulle kastas in i nödens tid 1914, eftersom nödens tid sades ha börjat 1874.

”… och tiden av nöd, eller ”vredens dag”, som började i oktober 1874 och kommer att avslutas i oktober 1914; …”  – Studier i Skriften – Hämndens Dag [1897], sid. 604 (eng.) (Direktöversatt)

Även om det är strikt korrekt att Russell förklarade att hedningarnas tider, eller ”nationernas fastställda tider”, skulle upphöra 1914, döljer dessa yttranden att ingenting av det som man förväntade sig av slutet på hedningarnas tider inträffade.

För mer information om detta, se Failed 1914 Predictions (https://jwfacts.com/watchtower/failed-1914-predictions.php).

I 2010 års DVD Tro i verksamhet, kommer Anthony Morris, på tal om Russell och bibelforskarna, med framförandet:

”Det faktum att de kunde peka ut det året [1914] är helt fenomenalt.” 

Russell skapade inte den tolkning som De sju tiderna pekade ut 1914 som slutet på hedningarnas tider. Russell tog denna lära från adventiströrelsen. År 1823 publicerade John Aquila Brown i The Even-Tide att de ”sju tiderna” i Daniel 4 var profetiska i avseende på 2 520 år, från början av Nebukadnessars regeringstid år 604 f.Kr. till 1917 e.Kr. Barbour justerade senare detta till 1914. År 1875 uppgav The Herald of the Morning, redigerad av Barbour, Cogswell och Paton;

“Jag tror att även om evengelie-hushållningen kommer att upphöra 1878, kommer judarna inte att återinföras till Palestina förrän 1881; och att ”hedningarnas tider”, nämligen deras sju profetiska tider, 2 520, eller det dubbla 1260 år, som började varifrån Gud gåvo allt i Nebukadnessars händer, 606 f.Kr.; inte avslutas förrän 1914 e.Kr., eller 40 år efter detta.”  – The Herald of the Morning, september 1875, sid. 52 (eng.) (Utdraget är direktöversatt)

Imponerad av Barbours profetiska lära slog Russell följe med honom 1876 och började predika Barbours tidslära, inbegripet 1874, 1878 och 1914.

1925 – Miljoner som nu leva skola aldrig dö

När den nya ordningen inte kom 1914 började Sällskapet Vakttornet förutsäga att det jordiska paradiset skulle påbörjas 1925, tillsammans med Abrahams, Isaks och Jakobs uppståndelse. I februari 1918 höll Rutherford ett offentligt tal med titeln ”Världen har gått till ända – Miljoner som nu leva komma kanske aldrig att dö!” I mars 1918 ändrades föreläsningens titel till det mer övertygande ”Världen har gått till ända – Miljoner som nu leva skola aldrig dö!”, och hölls runt om i världen under de kommande sju åren. Detta blev Watchtowers kärnbudskap från 1918 till 1925.

Jesu kungarikes återkomst 1925 talades i detalj om i 1920-bokhäftet, Millioner som nu leva skola aldrig dö!, 1921 års bok Guds Harpa och 1924 års barnbok Vägen till Paradiset. Titelsidan i boken Guds Harpa påstods innehålla ”Avgörande bevis för att miljoner som nu leva aldrig skola dö.”

Jehovas vittnens Årsbok 1980 hävdade att idén om 1925 bara var ”uttryckt omdöme”. Detta är felaktigt, eftersom förväntningarna för 1925 presenterades så dogmatiskt som ett bevisat faktum att efter att förutsägelserna om 1925 inte blev följden, sjönk antalet närvarande vid åminnelsen från 90 434 år 1925 till 17 380 år 1928. (Se Vakttornet, 1 augusti 1960, sid. 352 (sve.) och Jehovas vittnen i Guds Uppsåt eller Jehovah’s Witnesses in the Divine Purpose, sid. 313 (eng.).

1980-Årsboksfrasen ”ett uttryckt omdöme” är faktiskt ett partiellt citat från en Vakttornstidskrift från 1926 som försökte motivera varför slutet inte hade kommit. Årsboks-utdraget är ett missvisande halvcitat som sätter en fullständig punkt istället för ett semikolon. Det fullständiga utdraget visar att Abrahams återkomst fortfarande predikades som väntad ”kort efter 1925”.

Ursprungliga utdraget1980-utdraget
 Det framhölls i ”Millioner”-boken att vi rimligen kunde vänta oss att de skulle återvända strax efter 1925, men detta var blott och enbart ett uttryckt omdöme; för övrigt är det ännu kort efter 1925. Någon god anledning finns icke för oss till att vi bör vänta oss att antikens gamla värdiga skola återvända tills det att kyrkan äro till fullo iordningställd och kyrkans arbete på jorden fullbordat.” – Vakttornet, 1 juli 1926, sid. 196 (eng.) (Ingen svensk upplaga av artikeln hittades, utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)  ”Betydande för denna prövning var frågemötet som broder Rutherford höll under sammankomsten i Basel, Schweiz, som ägde rum 1–3 maj 1926. Rapporten om detta konvent sade: Fråga: Har de värdiga från antiken återvänt?Svar: De har visst icke återvänt. Ingen hava sett dem, och det vore dåraktigt att tillkomma med ett sådant tillkännagivande. Det framhölls i ”Millioner”-boken att vi rimligen kunde vänta oss att de skulle återvända strax efter 1925, men detta var blott och enbart ett uttryckt omdöme.” – Jehovas vittnens Årsbok 1980, sid. 62 (eng.) (Ingen svensk utgåva av boken hittades, utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt) 

När det talar om 1918 års föreläsningar använder Vakttornet för den 15 februari 2010 på sidan 16 ordet ”komma kanske” istället för ”skola”, trots att den skannade bilden visar ordet ”skola” eller ”will” som det är på engelska. Att använda ordet ”komma kanske” är inte bara bedrägligt, det täcker över den absoluta övertygelsen att Rutherford implanterade i sina anhängare att den nya ordningen skulle komma 1925.

Vakttornet, 15 februari 2010, sid. 16 (eng.)

Naos

Uppenbarelseboken 7:9–17 och 19:1 visar att den stora skaran är i himlen. Vakttornets sällskap är dock fast beslutsamma att visa att de kommer att finnas på jorden. Eftersom Uppenbarelseboken 7:15 säger att den stora folkmassan befinner sig i tempelhelgedomen (naos), där endast prästerna kunde komma in, tillgriper Sällskapet Vakttornet sig av att ljuga för att övertyga anhängare om att naos kan omfatta de yttre gårdarna.

”I den bibliska skildringen av hur Jesus Kristus drev ut växlarna och köpmännen ur Herodes’ tempel används till exempel ordet naosʹ i den grekiska grundtexten.”  – Vakttornet, 15 december 1980, sid. 10–11 (sve.) – Vakttornet, 15 augusti 1980, sid. 15 (eng.)

Det här är en lögn. Ingen av de skriftställen som talar om var Jesus drev ut växlarna från använder ordet naos, de använder ordet hieron, som omfattar de yttre gårdarna. Se Johannes 2:14-15, Matteus 21:12 och Markus11:15 i Kingdom Interlinear Translation of the Greek Scriptures.

Russells biografi

Det har skrivits att det aldrig har funnits en biografi om Russell, för att inte ta äran ifrån Jehova.

”Men, är det sant att du aldrig har publicerat en biografi om pastor Russell? …

Det stämmer. Jehovas vittnen beundrar de egenskaper han hade som man, men om vi skulle ge äran och gottskrivelse till pastor Russell skulle vi säga att allt uträttat verk och framgången vore från honom; men Jehovas vittnen tror att det är Guds ande som vägleder och styr sitt folk.”  – Jehovas vittnen i Guds Uppsåt (eng. Jehovah’s Witnesses in the Divine Purpose) [1959], sid. 63 (eng.) (Ingen svensk utgåva av boken hittades, utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)

Det här är inte sant, eftersom Förkunnar-boken säger att det fanns en biografi.

”En kort biografi över Russell tillsammans med hans sista vilja och testamente publicerades i Vakt-Tornet för 1 februari 1917 och även i senare upplagor av första bandet av Studier i Skriften.”  – Jehovas vittnen – Förkunnare av Guds kungarike [1993/1994], sid. 64 (eng. & sve.)

1900-talet

Sällskapet Vakttornet skrev om historien när det ändrade det som det måste ha erkänt skulle komma att bli ett pinsamt misslyckande, när man ändrade ordalydelsen i den ursprungliga tryckta tidskriften till det som infogades i den inbundna årgången. Vakttornet den 1 januari 1989 på sidan 12 indikerade att Harmageddon skulle komma inom 1900-talet, med angivande av:

”Han lade också grunden till ett arbete som skulle fullbordas under vårt 1900-tal.”

När det trycktes i 1989 års inbundna Vakttorns-årgång och det senare Watchtower CD-biblioteket ändrades detta från ”under vårt 1900-tal” till ”i vår tid”.

Detta är genialt, eftersom det skänkte vittnen som läste magasinet falskt hopp och motivation, men i framtiden skulle de som forskar inte kunna säga att Sällskapet Vakttornet hade fel. Tryckt före det vanliga internet, kunde det aldrig ha förväntats att fler än ett fåtal någonsin skulle bli medvetna om ändringen.

Död från att förvägra blodtransfusion

Watchtower har hävdat att det är en lögn att många barn dör när de vägrar att ta emot blodtransfusioner, trots att de fyra år tidigare stolt erkände att Jehovas vittnes-barn dör när de står upp för Sällskapet Vakttornets ståndpunkt mot blod.

”Jehovas vittnen [har] blivit föremål för falska anklagelser — man har spritt ut fräcka lögner om dem och gett en förvrängd bild av deras tro. …Anklagelsen att många barn till Jehovas vittnen dör varje år på grund av att vittnena vägrar blodtransfusion är helt grundlös.”– Vakttornet, 1 december 1998, sid. 14 (sve. & eng.)

”Förr i tiden dog tusentals ungdomar därför att de satte Gud främst. I vår tid finns det också ungdomar som sätter Gud främst, men nu utspelas dramat på sjukhus och i rättssalar, och det som frågan nu gäller är blodtransfusioner.” – Vakna!, 22 maj 1994, sid. 2 (sve. & eng.)

Dop

Boken Vad lär Bibeln? (2005) ger kommentaren;

”… det är Jehova Gud du har överlämnat dig åt – inte ett arbete, en god sak, andra människor eller en organisation. Ditt överlämnande och dop är början på en mycket nära vänskap med Gud – ett förtroligt förhållande till honom.” – Vad lär Bibeln? [2005], sid. 183 (sve. & eng.)

Jehovas vittnen överlämnar sig i själva verket och döper sig för en organisation. Den andra frågan om dop är;

”Förstår du att ditt överlämnande och dop identifierar dig som ett Jehovas vittne, förbundet med Guds organisation som leds av hans ande?” – Vakttornet, 1 juni 1985, sid. 31 (sve.), sid. 30 (eng.)

Sällskapet Vakttornet brukade följa den bibliska procedur som beskrivs i Matteus 28:19 om att döpa i Faderns, Sonens och den heliga andens namn, men år 1985 ersatte man den helige anden med Guds ande-vägledda organisation, vilket det talas om i artikeln Changing Baptism Arrangement (Förändring av anordningen för dop) (Länk: https://jwfacts.com/watchtower/baptism.php).

Skuldbeläggande av medlemmar

Watchtower gjorde definitiva yttranden om att denna världsliga ordning skulle upphöra 1914 och 1925 och starka implikationer beträffande 1975. Ändå efter att dessa förutsägelser misslyckades, påstod de att det var de trogna anhängarnas fel, som undandrog sig sin ansvarighet för att ha ställt dessa förväntningar.

Beträffande 1914:

“Det verkar vara en svaghet bland många bibelforskare, att om de anger ett framtida datum i bibeln, att de då omedelbart centrerar så många profetior kring den tidpunkten som möjligt. Detta har blivit upphovet till flertalet sållningar tidigare. Så vitt vi drar oss till minnes var alla förutsedda tidpunkter korrekta. Besväret blev som sådan att vännerna blåste upp sina förväntningar utöver förnuftet, och det att, när deras förväntningar briserade, hågades de att förkasta alltihop. … Många kan minnas hur “fullständigt tillförsäkrade” somliga var i avseende på 1914. Herren blev tvivelsutan behagad över den nit som hans tjänare manifesterade; men hade de något bibliskt skäl för allting som de förväntade sig skulle ske det året?”  – Vakttornet, 15 februari 1925, sid. 57 (eng.) (Ingen svensk upplaga av artikeln hittades, utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)

”Det finns inget tvivel om att många under hela denna period var alltför nitiska i sina uttalanden om vad som kunde förväntas hända. Somliga läste sig in i Vakttornets utdrag som aldrig var avsiktligt, …”  – Jehovas vittnen i Guds Uppsåt (eng. Jehovah’s Witnesses in the Divine Purpose) [1959], sid. 52 (eng.) (Ingen svensk utgåva av boken hittades, utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)

Beträffande 1925:

”Somliga förväntade sig att verket skulle ändas år 1925, men Herren förelade det icke som sådant.”  – Vakttornet, 1 augusti 1926, sid. 232 (eng.) (Ingen svensk upplaga av artikeln hittades, utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)

Beträffande 1975:

”Om någon har blivit besviken på grund av att han inte följt denna tankegång, bör han nu koncentrera sig på att rätta till sin uppfattning och förstå att det inte var Guds ord som slog fel eller bedrog honom och gjorde honom besviken, utan att det var hans egen förståelse som var grundad på oriktiga antaganden. – Vakttornet, 15 november 1976, sid. 521–523 (sve.)  – Vakttornet, 15 juli 1976, sid. 440–441 (eng.)

Bagatellisering av avfall

När man beskriver en tragisk period av förföljelse i Liberia 1963, hävdade en Vakttornstidskrift från 1982 att endast ett fåtal kompromissade med sin tro, och att majoriteten behöll ostraffligheten.

”Även om det i detta fall var flertalet som föll till föga och kompromissade, var det ändå en ganska stor grupp som bevarade sin ostrafflighet.” – Vakttornet, 15 september 1982, sid. 21–22 (sve.) – Vakttornet, 15 april 1982, sid. 26 (eng.)

Men Jehovas vittnens Årsbok 1977 hade visat att majoriteten av Jehovas vittnen faktiskt kompromissade med sin tro. Efter att ha ertappats av läsare tvingades Sällskapet Vakttornet att erkänna:

”Tillkännagivandet i Vakttornet den 15 april 1982 är felaktigt. I själva verket, enligt Årsboken för år 1977, sidorna 176 och 178 fanns det omkring 100 liberianska vittnen genomgick Gbarnga-förföljelsen och behöll ostraffligheten, medan ungefär 200 kompromissade med sin tro.” – Vakttornet, 15 juli 1982, sid. 31 (eng.) (Ingen svensk upplaga av artikeln hittades, utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)

Afrikansk Watchtower-berättelse

Årsboken för 1976, sidan 69–74 (eng.) talar om Joseph Booth och Elliot Kenan Kamwana, Sällskapet Vakttornets första representanter i Nyasaland, Afrika i början av 1900-talet. Booth fick betalt av Watchtower som missionär och år 1909 innehöll tidskriften Vakttornet en artikel med titeln ”Good Tidings Spreading in Africa” (Goda nyheter som sprids i Afrika), vilket tog upp Kamwanas arbete i Nyassalan.

”Därför åtog sig Sällskapet under en tid Booths utgifter som sin missionär åt de folk [i Nyasaland] som han var bekant med.”  – Jehovas vittnens Årsbok 1976, sid. 71 (eng.) (Ingen svensk utgåva av boken hittades, utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)

”De äro överlyckliga över att erhålla samma budskap härstädes som de hava hört förkunnades i deras hemland, Nyassaland, av broder Elliott Kamwana. … Broder Elliott Kamwana blevo arresterad och deporterades av regeringen på uppmaning av de kalvinistiska skotska missionärerna från Bandwe, Nyasasjön, som bleve mycken förvånade över att deras årens arbete så skyndsamt kunde upplyftas till det högre planet i vår undervisning. … Broder Kamwana döpte 9 126 under det gångna året.”  – Vakt Tornet, 1 juli 1909, sid. 195, 196 (eng.) (Ingen svensk upplaga av artikeln hittades, utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)

Anhängarna som Kamwana lyckades omvända blev kända som medlemmar i ”Vakttornets rörelse.” Men många av anhängarna fortsatte med hedniska sedvänjor och månggifte, och blev inblandade i ett senare uppror. 1948 gav Watchtower ut ett häfte kallad för The Watchtower Story i ett försök att distansera sig självt från denna grupp. Häftet sa oärligt:

”Det bör särskilt noteras att det ”inhemska upproret” ägde rum 1915. Vakttornets Bibel- och Traktatsällskap hade ingen bosatt representant i Nyasaland eller Rhodesia före 1925.”  – The Watchtower Story [1948], sid. 6 (eng.) (Ingen svensk utgåva av boken hittades, utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt) (Kan laddas ner från; https://jwfacts.com/pdf/The-Watchtower-Story-1948.pdf)

Krig

Vakttornet kommer med det grovt överdrivna konstaterandet:

”Vilka är inte någon del av världen och lär sig inte att föra krig? Det historiska vittnesbördet nu på 1900-talet intygar återigen: endast Jehovas vittnen.” – Vakttornet, 1 april 1992, sid. 12 (sve. & eng.)

Det finns ett flertal pacifistiska och neutrala religioner som inte går i krig, som kväkare, kristadelfianer, Worldwide Church of God och anabaptister. Somliga pacifister går längre än Jehovas vittnen i deras undvikande av krig genom att rentav vägra att betala ”krigsskatten”-delen av inkomstskatten i USA. Det talas mer om detta i detalj i artikeln i Jehovah’s Witnesses and War (Jehovas vittnen och krig) (https://jwfacts.com/watchtower/war.php).

Utbrytargrupper

”… För det tredje har Jehovas vittnen, till skillnad från den protestantiska rörelsen som har splittrats i hundratals trossamfund, bevarat ett enat internationellt broderskap.” – Vakttornet, Allmänna upplagan, 1 november 2009, sid. 19 (sve. & eng.)

Jehovas vittnen är säkerligen medvetna om tillräckligt mycket av sin historia för att känna till grupperna Russelliter och bibelforskare som bröt sig loss, i synnerhet efter Russells död, även om dessa grupper skulle påstå att Rutherford bröt sig loss från den sanna religionen som Russell skapade.

Det kan sägas att utdraget syftade på Jehovas vittnen specifikt sedan det officiella namnet valdes år 1931, snarare än de Jehovas vittnen som har funnits sedan Adam (Jehovas vttinen i Guds Uppsåt, eller Jehovah’s Witnesses in the Divine Purpose, sid. 8 (eng.)), eller möjligen när den styrande kretsen sägs ha valts ut år 1919, men inte ens det stämmer. Nya sekter har hela tiden bildats. En grupp vittnen tillbringade decennier i Rumänien isolerade under kommunismen, med tillgång först och främst till Rutherfords tryckalster. När de fick sin frihet tog de illa vid sig över de många doktrinära förändringarna i de senaste Vakttornspublikationerna och drog igång The True Faith Jehovah’s Witnesses (Den sanna tron med Jehovas vittnen). Alltsedan Internet har många små utbrytargrupper dragit igång.

En del utbrytarsekter med aktiva webbplatser, allt från och med den 12 februari 2013 består av:

  • The True Faith Jehovah’s Witnesses 
  • Bible Fellowship Union 
  • God’s Kingdom Society
  • Christian Witnesses
  • The Lord’s Witnesses
  • Phoenix Bible Students
  • Chicago Bible Students
  • Baltimore Bible Students

Ljuset blir starkare

För att motivera att Sällskapet Vakttornet lär ut sanning, trots ständiga doktrinära förändringar, åberopas tanken om att ”ljuset blir starkare”. Ny lära motsäger inte utan förtydligar gammal lära. Lärans fortskridande beskrivs som att man kryssar sig fram, som att man rör sig från sida till sida men alltid framåt.

“Denna utveckling av hur man skall förstå olika ting, som inneburit att man så att säga ”kryssat sig fram”, har ofta tjänat det syftet att den prövat lojaliteten hos dem som slutit sig till den ”trogne och omdömesgille slaven”. Men man har ständigt gjort framsteg hänemot en fullständigare förståelse av de ”goda nyheterna” och av allt som hör samman med dem.”  – Vakttornet, 1 juni, 1982, sid. 25 (sve.) – Vakttornet, 1 december, 1981, sid. 27 (eng.)

Så är inte fallet i många doktrinära förändringar, då doktrinen har rört sig fram och tillbaka mellan två eller flera tolkningar. Nyliga exempel beträffar ”generationen” (https://jwfacts.com/watchtower/generation.php) och ”den trogne och omdömesgille slaven” (https://jwfacts.com/watchtower/faithful-discreet-slave.php). I fall av det slaget presenteras den nya framkomna läran som nytt ljus, utan att avslöja att de går tillbaka till en tidigare lära.

Till exempel, brukade Sällskapet Vakttornet lära ut att de överordnade myndigheterna (https://jwfacts.com/watchtower/superior-authorities.php) i Romarbrevet 13:1 var regeringar. 1929 ändrades det till vara Jehova och Jesus. 1962 återgick detta till att vara regeringar. Men när det talas om detta ämne presenterar Sällskapet Vakttornets publikationer, såsom Vakttornet 1 november 1990, sid. 11 och Jehovas vittnen – Förkunnare av Guds kungarike, sid. 146-147, 1962-förändringen som ”successivt” eller ”ökat” ljus, utan att nämna att de återgick till ”gammalt ljus”.

Vaccinationer

När vaccinationer först blev populära hävdade Den Gyllene Tidsåldern (numera Vakna!) att de var ”barbariska” och krediterade ”djävulen”. (Den Gyllene Tidsåldern, eller The Golden Age, 12 oktober 1921, sid. 17 (eng.)) En rad artiklar skrev emot dem, med Gyllene Tidsåldern, 4 februari 1931-upplagan som ägnade 10 sidor åt varför vaccinationer inte var för kristna.

”Vaccination är ett direkt brott mot det eviga förbund som Gud slöt med Noa efter syndafloden.”  – Den Gyllene Tidsåldern, 4 februari 1931, sid. 293 (eng.) (Ingen svensk upplaga av artikeln hittades, utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)

Detta ledde till stora svårigheter för Jehovas vittnes-barn i och med att skolor började göra dem till ett obligatoriskt krav, tillsammans med att skaffa visum för att resa. Efter att ha predikat emot vaccinationer i 30 år, ändrade Sällskapet Vakttornet år 1952/1953 sin ståndpunkt, och speciellt förklarade att det inte skulle låta sig dras in i några rättstvistansvarigheter.

”Vaccinering är något som individen själv har att taga ställning till och avgöra. … Och vårt Sällskap kan inte låta sig dragas in i rättstvister eller taga något ansvar för utgången.”  – Vakttornet, 15 januari 1953, sid. 46 (sve.) – Vakttornet, 15 december 1952, sid. 764 (eng.)

1993 hävdade Watchtower oärligt att det har haft en konsekvent ståndpunkt i fråga om vaccinationer.

”Tidigare artiklar i denna tidskrift och dess följeslagare, Vakttornet, har konsekvent hävdat ståndpunkten att det är varje enskild kristens sak att med hjälp av sitt enligt Bibeln övade samvete avgöra om han vill acceptera denna behandling för sig själv och sin familj.”  – Vakna!, 8 augusti 1993, sid. 25 (sve. & eng.)

Vem vet vilken skada Jehovas vittnes-barn fick lida genom sjukdomar som kan förebyggas, men istället för en ursäkt förnekar Watchtower perioden av dess historia.

Slutsats

Watchtower är inte alltid ärlig och ger inte heller den ”rena sanningen” som de felaktigt påstår att de gör. Trots försäkringar om det motsatta är varje detalj inte ”korrekt och tillförlitligt, också när det gäller till synes obetydliga detaljer.” (Jehovas vittnens Årsbok 2011, sid. 13)

Medan anhängare kan ha svårt för att bevisa fördelarna med Sällskapet Vakttornets lära, är lögner lätta att urskilja och visar på en hög grad av manipulation. Det smyger sig inte bara in fel, utan information ingår som är utmärkande bedräglig och vilseledande. Så mycket som Sällskapet Vakttornets ledare uppmuntrar något annat, är vart och ett av Jehovas vittnen skyldiga sig själva och sin Gud att verifiera om informationen som de grundar sina liv på är sanningen.

”… skulle du över huvud taget vilja vara ansluten till en religion som inte hade varit ärlig och uppriktig mot dig?”  – Är detta livet allt vi kan vänta oss? [1974], sid. 46 (sve. & eng.)

Den här artikeln är ursprungligen skriven i februari 2013, senaste uppdateringen kom i september 2021. Översattes från engelska till svenska i maj 2023. Länk till källartikeln är: https://jwfacts.com/watchtower/lies-in-watchtower.php