Vilka säger Sällskapet Vakttornet kommer att få återuppstå?

Är läran om uppståndelsen viktig? Tydligen, eftersom Sällskapet Vakttornet hävdar att utlärningen om felaktiga detaljer om uppståndelsen motsvarar att avfalla. Ändå har det självt gjort pågående, motsägelsefulla förändringar angående vem som kommer att få en uppståndelse.

Sällskapet Vakttornet klassar Hymeneus och Filetus som avfällingar enbart på grundval av att de gör felaktiga uttalanden om tidpunkten för uppståndelsen.

”◼ Varför har Jehovas vittnen uteslutit några för avfällighet, trots att de fortfarande bekänner sig tro på Gud, bibeln och Jesus Kristus?

Har vi skriftenligt prejudikat på att vi kan inta en sådan strikt hållning? Ja, det har vi verkligen! Paulus skrev om några på sin tid: ”Deras ord skall sprida sig som kallbrand. Hymeneus och Filetus hör till dem. Just dessa män har avvikit från sanningen och säger att uppståndelsen redan har skett; och de kullkastar tron hos några.” (2 Timoteus 2:17, 18; se också Matteus 18:6.) Det finns ingenting som visar att dessa män inte trodde på Gud, bibeln och Jesu offer. Men ändå brännmärkte Paulus dem med rätta som avfällingar, som sådana som trogna kristna inte skulle ha någon gemenskap med, för vad de lärde angående tiden för uppståndelsen, ja, för denna enda grundläggande sak.”  – Vakttornet, 15 maj 1986, sid. 30, 31 (sve.)  – Vakttornet, 1 april 1986, sid. 30, 31 (eng.)

Detta är ett överraskande påstående med tanke på antalet tolkningssvängningar i Vakttornet när det gäller just denna lära om uppståndelsen.

Russell såg Jesus och Jehova som rättvisa och kärleksfulla; helt annorlunda än den Jehova som Rutherford beskrev och predikade om, och som predikas fram till i nutid. Russell trodde att praktiskt taget hela mänskligheten skulle överleva Harrmageddon för att få en prövochans i paradiset. Där skulle de lära sig om Gud för att kunna göra ett bildat val om de vill följa honom. Endast de som aktivt och medvetet kämpar mot Gud under Harmageddon skulle inte få den chansen. Russell trodde också att alla kommer att återuppstå, inklusive Adam och de från Noas dagar, i linje med bibelskriften.

1 Korinthierna 15:22 – ”Ty alldeles som alla dör i Adam, så skall också alla göras levande i Kristus.”

Romarna 6:23 – ”Ty den lön synden betalar ut är död, men den gåva Gud ger är evigt liv genom Kristus Jesus, vår Herre.”

Med tiden gjorde Vakttornet Gud mer krävande och beskrev tider som Noas flod, Sodom och Gomorra och Jesu dag som “domsperioder”, utan något hopp om uppståndelse.

”För att de vid dessa tider skulle bli verkligt ansvariga, lät han ett vittnesbörd frambäras, så att de skulle få veta vad det gällde och kunna fatta sitt beslut, varigenom de skulle avgöra sitt öde, oberoende av all från Adam ärvd fördömelse. En av dessa domsperioder var den i Noas dagar, då floden kom, varförinnan Noa predikade rättfärdighet. En annan var den då Sodom och Gomorra drabbades av förintande eld. Dessa städer fick se varnande underverk utföras av änglar och höra vittnesbörd från Lot, innan eldregnet föll. På Jesu tid var det en tid av dom, och han underrättade vissa judiska städer om att de skulle få ett öde likt det som kom över Sodom och Gomorra och uttalade den domen över vissa skriftlärda och fariséer, att de var färdiga för den eviga tillintetgörelsen i Gehenna.”  – Vakttornet, 1 oktober 1952, sid. 436–437 (sve.)  – Vakttornet, 1 juni 1952, sid. 334 (eng.)

De som inte håller med Vakttornet och dör mellan 1914 och Harmageddon, förlorar likaså allt hopp om en uppståndelse.

”På liknande sätt går avfällingar som inte ångrar sig och ändrar sinne till gehenna när de dör, inte till scheol eller hades. (Hebréerna 6:4—8; 2 Petrus 2:1) Detsamma gäller de överlämnade kristna som avsiktligt håller i med att synda eller ”drar sig undan”. … De kommer därför inte att få någon uppståndelse.” – Vakttornet, 1 augusti 1982, sid. 23 (sve.) – Vakttornet, 1 april 1982, sid. 27 (eng.)

Alla de som förgörs vid Harmageddon förlorar också allt hopp om en uppståndelse.

”Ja, invånarna i dessa städer som syndade så grovt blev för evigt tillintetgjorda, precis som de ondskefulla människor som tillintetgörs vid slutet av den nuvarande onda tingens ordning kommer att bli.” – Vakttornet, 15 april 1990, sid. 20 (eng. & sve.)

Det är orimligt att dra slutsatsen att Jehova skulle döma ofullkomliga människor till evig tillintetgörelse, i de flesta fall utan kunskap om Vakttornets läror om hans krav. De pågående förändringarna av denna lära är ett tecken på att Guds ande inte ledde Vakttornet att dra slutsatsen att Jehova dömer ofullkomliga människor till evig undergång.

Följande citat visar hur Sällskapet Vakttornet har ändrat sin lära om huruvida Adam, människor i Sodom och Gomorra och människor som dör i Harmageddon kommer att få en uppståndelse eller inte.

Adam

Återuppstår

“Kristi död säkerställer för Adam och hela hans släkte en full möjlighet till frälsning och inte mer. Majoriteten har dött i hedniskt mörker utan någon möjlighet; och många i kristna länder har förbisett sin möjlighet, liksom folket i Kapernaum. Alla måste bringas till full kunskap om sina privilegier i Kristus och då kommer alla avvisare att förgöras.” – Vakttornet, 15 oktober 1920, sid. 316 (eng.) (Utdraget är direktöversatt)

“Precis när Adam kommer att väckas, vet bara Herren. Det kan vara tidigt eller det kan vara sent under återupprättelseperioden.”  – Försoningen [eng. Reconciliation] [1928], sid. 323–324 (eng.) (Utdraget är direktöversatt)

Återuppstår inte

– Frälsning [eng. Salvation] [1939], sid. 42 (sve.)

– Från det förlorade paradiset till det återvunna paradiset [1958/1961], sid. 236 (eng. & sve.)

Sodom och Gomorra

Watchtower har ständigt ändrat sin ståndpunkt om huruvida de som förgjordes i Sodom och Gomorra kommer att få en uppståndelse eller inte. Detta beror på att två skriftställen presenterar olika synpunkter på hur allvarlighetsgraden är av Sodoms förstörelse. Judas talar om straffet bestående av evig eld, medan Matteus säger att de i Sodom inte skulle klara sig så illa som andra.

Judas 1:7 – ”Så är också Sodom och Gomorra och städerna däromkring, sedan de på samma sätt som de förutnämnda hade bedrivit otukt i stor omfattning och hade gått ut efter kött för onaturligt bruk, ställda fram för oss som ett varnande exempel genom att ha undergått det rättsliga straffet bestående av evig eld.”

Matteus 10:15 – ”Jag säger ER i sanning: Det skall vara mer uthärdligt för Sodoms och Gomorras land på domens dag än för den staden.”

Under dess historia har Sällskapet Vakttornets ledare ständigt kommit fram till olika slutsatser om vilket skriftställe som bör få större tonvikt. Detta tar bort all tilltro till att Sällskapet Vakttornets ledare har en omfattande förståelse av Bibelns sanna innebörd, och indikerar att Gud inte leder dem till deras doktrinära slutsatser.

Återuppstår

– Studier i Skriften, 1:a bandet – Den Gudomliga Tidsåldersplanen [1886/1912], sid. 115 (sve.)

”Detta visar oss tydligt att sodomiternas eviga öde icke äro beseglat. När vi vänder oss till Herrens ord genom profeten Hesekiel, 16:46-63, hava vi rikligt vittnesbörd om att sodomiterna icke enbart kommer att väckas ur dödens sömn, utan när de väcks kommer de att bringas till kunskap om Gud och till en möjlighet att erhålla evigt liv, genom Messias, genom villig lydnad.” – Vakttornet, 1 februari 1913, sid. 45 (eng.) (Ingen svensk upplaga av artikeln hittades, utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)

“Skriften berättar tydligt för oss att israeliterna och sodomiterna kommer att vara delaktiga i det arbetet med återställande, med återupprättelse.”  – Vakttornet, 15 oktober 1920, sid. 316 (eng.) (Utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)

Återuppstår inte

“Sodom och Gomorra reducerades till fullständig ödeläggelse, från vilken det inte finns någon möjlighet att återhämta sig, och på samma sätt kommer de nutida moabiterna, ammoniterna och edomiterna att förgöras, och platsen de har bebott ska bli till för, som profeterats, “även nässlornas och saltgroparnas utbredning och en ständig ödemark.” Det religiöst-totalitära styret och härskarna, de kommersiella plundrarna och de som har trotsat Jehova Gud och hans teokrati, kommer att förgås för evigt i slaget vid Harmageddon, som profetian förklarar.”  – Vakttornet, 1 december 1941, sid. 367 (eng.) (Hittade ingen svensk upplaga av artikeln, utdraget är direktöversatt efter bästa förmåga)

”Den tillintetgörelse som i forna tider kom över Noas samtida och Sodom och Gomorra måste vara precis lika slutgiltig, ty hur skulle den annars kunna illustrera den som Petrus talade om?”  – Vakttornet, 1 oktober 1952, sid. 437 (sve.)  – Vakttornet, 1 juni 1952, sid. 335 (eng.)

”På liknande sätt hade inte Sodom bestått på sin domsdag, utan hade misslyckats fullständigt, och judarna visste att dess öde var beseglat. De hyste en så låg tanke om Sodom som det gärna var möjligt. När Jesus sade till dem att det skulle vara uthärdligare för det ytterligt fördärvade Sodom än för dessa judiska städer, var det alltså en skarp framställning som de begrep. Dessa judiska städer hade hört varningen och hade sett kraftgärningar; de hade fått sin rättvisa domsprövning och genom den ställning de själva valde visat att de förtjänade evig tillintetgörelse.”  – Vakttornet, 1 oktober 1952, sid. 440 (sve.)  – Vakttornet, 1 juni 1952, sid. 338 (eng.)

”Han slog med detta fast hur absolut omöjligt det är att en lösen skall kunna ges för dem som inte tror eller dem som är uppsåtligt onda, ty Sodom och Gomorra var oåterkalleligt dömda och tillintetgjorda utan någon möjlighet till återställelse.”  – Vakttornet, 1 juni 1954, sid. 253 (sve.)  – Vakttornet, 1 februari 1954, sid. 85 (eng.)

Återuppstår ånyo

”Såsom det var i fallet med Tyrus och Sidon, framhöll Jesus att Sodom, även om det var en ond stad, inte hade kommit därhän att det inte kunde göra bättring. … Det är därför inte uteslutet att de döda människorna i Sodom skall bli andligen återställda.”  – Vakttornet, 15 juli 1965, sid. 318–319 (sve.) – Vakttornet, 1 mars 1965, sid. 139 (eng.)

”Frågor från läsekretsen

● När det i Judas, vers 7, heter att Sodom och Gomorra blev ett ”varnande exempel genom att undergå det rättsliga straffet evig eld” (NW), innebär då inte detta att invånarna i dessa städer inte kommer att få uppstå? — A. C., Förenta staterna.

Om vi bara läser denna vers, utan att ta hänsyn till vad bibeln i övrigt har att säga om den här saken, kanske vi skulle dra en sådan slutsats. Men andra framställningar i bibeln ger oss ytterligare upplysningar som vi inte kan bortse ifrån, om vi skall kunna dra en rätt och riktig slutsats.

Det heter till exempel i Matteus 11:23: ”Om de kraftgärningar, som äro gjorda i dig [Kapernaum], hade blivit gjorda i Sodom, så skulle det hava stått ännu i dag.” De här orden innebär naturligtvis inte att just de individer, som levde i Sodom, då det tillintetgjordes, skulle ha förblivit vid liv i mer än 1.900 år, fram till den tid då Jesus uttalade dessa ord, utan fastmer att staden skulle ha förblivit såsom en mänsklig boningsort.

I nästa vers hänvisas det därpå till ”domens dag”. Vi läser: ”Men jag säger eder, att det för Sodoms land skall på domens dag bliva drägligare än för dig.” (Matt. 11:24) I Matteus 10:15 finner vi följande snarlika ord av Jesus: ”Sannerligen säger jag eder: För Sodoms och Gomorras land skall det på domens dag bliva drägligare än för den staden”, dvs. den stad där man förkastade det budskap som Jesu lärjungar bar fram. Om det skulle kunna sägas att det ”för Sodoms och Gomorras land” skulle bli ”drägligare än för” andra, måste de forna invånarna i detta land vara med på domens dag. Det är inte det bokstavliga landet, marken, som skall dömas. Uppenbarelseboken 20 visar att det är människor, vilka uppväcks från de döda, som skall ”stå inför tronen”. Domen kommer inte heller att avkunnas över dem såsom grupper eller skaror, såsom forna inbyggare i vissa länder, utan de kommer att bli ”dömda individuellt i överensstämmelse med sina gärningar” (NW) under denna domens tid. Det är alltså uppenbart att individer, som en gång levde i detta land, skall bli uppväckta. — Upp. 20:12, 13.

Vad var det då som undergick ”det rättsliga straffet evig eld”? (NW) Invånarna i dessa städer blev visserligen tillintetgjorda, men det var uppenbarligen inte folket utan själva städerna som blev tillintetgjorda för evigt. De har inte blivit återuppbyggda fram till den dag i dag är. Det är av intresse att lägga märke till vad J. Penrose Harland skrev: ”Det har påvisats att Sodom, Gomorra, Adma och Seboim utan tvivel låg inom det område, som nu täcks av vattnet i södra delen av Döda havet.” — The Biblical Archaeologist Reader (1961), sidan 59; se också Jesaja 13:19, 20.

Det som hände Sodoms och Gomorras invånare vid den tid, då Jehova lät eld och svavel regna ned över dem från himmelen, utgör en varning för alla och envar att ta sig tillvara och inte bedriva sådana omoraliska handlingar som man gjorde sig skyldig till i dessa städer.”  – Vakttornet, 1 juni 1966, sid. 263–264 (sve.)  – Vakttornet, 1 augusti 1965, sid. 479 (eng.)

Återuppstår inte

”Hur skall man förfara med dessa, sedan de blivit gripna? Skall de bevaras vid liv? Kommer de att dödas och begravas i hades eller scheol, som är de döda människornas gemensamma grav, ur vilken en uppståndelse är möjlig? Nej, dessa politiska organisationer betvingas för att bli ”kastade i eldsjön, som brann med svavel”. Detta förklarar bibeln vara den ”andra döden”. (Upp. 20:14) Det är den död, varifrån det inte ges någon uppståndelse. De kommer att vara helt förintade av eld, lika fullständigt försvunna för alltid som städerna Sodom och Gomorra, vilka Jehova Gud förintade genom brand, då han lät eld och svavel regna från himmelen, och aldrig skall låta återuppbyggas. Det är den förintelse i Gehenna, varmed Gud förgör både kropp och själ (varje rättighet eller möjlighet att leva).” – Vakttornet, 1 april 1968, sid. 167 (sve.) – Vakttornet, 1 juli 1967, sid. 409 (eng.)

Återuppstår på nytt

”Vidare är Guds oförtjänta omtanke och omsorg så stor att han skall föra människorna i Sodom tillbaka till livet genom en uppståndelse med möjlighet för dem att lära känna livets väg och vända om till den, som hans Son ju framhöll.” – Vakna!, 8 april 1975, sid. 19 (sve.) – Vakna!, 8 oktober 1974, sid. 20 (eng.)

Återuppstår inte

”Förutom vad som sägs i Judas, vers 7, används följaktligen i bibeln Sodom/Gomorra och floden som mönster när det gäller det tillintetgörande slutet för den nuvarande onda tingens ordning. Det är därför tydligt att de som Gud avrättade i samband med dessa domar i det flydda fick erfara en oåterkallelig tillintetgörelse.”  – Vakttornet, 1 juni 1988, sid. 31 (eng. & sve.)

En del återuppstår

”Detta illustreras också av vad som hände med städerna Sodom och Gomorra och deras invånare. Judas antydde att dessa städer för evigt förstördes. (Judas 7; jämför 2 Pe 2:6.) Men Jesu ord i Matteus 10:15 visar att åtminstone några av invånarna i Sodom och Gomorra kommer att få en uppståndelse.” – Insikt i Skrifterna, band 1, sid. 616 (Gavs ut 17 juni, 1988)(Direktöversatt)

”Det kommer vara mer uthärdligt för Sodoms och Gomorras land på domens dag än för den staden”. Sodom och Gomorra förstördes för evigt som städer, men detta skulle inte utesluta en uppståndelse för människor i dessa städer.”  – Aid to Bible Understanding [sve. Hjälp till att förstå bibeln] [1971], sid. 1519 (eng.)(Utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)

Återuppstår inte

”● I boken Du kan få leva för evigt i paradiset på jorden har vissa justeringar gjorts inför kommande tryckningar. Den enda större förändringen gäller stoffet om folket i Sodom på sidorna 178—180. Den nya synen angående detta finns redovisad på sidan 273 i boken Uppenbarelsens storslagna höjdpunkt är nära! och i Vakttornet för 1 juni 1988, sidorna 30 och 31. Det kan vara bra att i personliga exemplar av boken av tidigare tryckningar göra noteringar om den förändrade synen.”  – Tjänsten för Guds rike, december 1989, sid. 7 (sve. & eng.)

”Vi får en tydlig vink om detta i Judas, vers 7, där vi läser att ”Sodom och Gomorra och städerna omkring dem … [är] ställda fram för oss som ett varnande exempel genom att ha undergått det rättsliga straffet bestående av evig eld”. Ja, invånarna i dessa städer som syndade så grovt blev för evigt tillintetgjorda, precis som de ondskefulla människor som tillintetgörs vid slutet av den nuvarande onda tingens ordning kommer att bli.”  – Vakttornet, 15 april 1990, sid. 20 (sve. & eng.)

”De som döms ovärdiga en uppståndelse slängs i ”Gehenna”, eller ”eldsjön”. (Matteus 5:22; Markus 9:47, 48; Uppenbarelseboken 20:14) Bland dessa finns det första människoparet, Adam och Eva, förrädaren Judas Iskariot och vissa andra som dog när Gud verkställde dom över dem, till exempel människorna på Noas tid och invånarna i Sodom och Gomorra.”  – Vakttornet, 15 juli 2005, sid. 31 (eng. & sve.)

Alla, inklusive de som dör i Harmageddon

Alla återuppstår

– Studier i Skriften, 5:e bandet – Försoningen mellan Gud och människan [1899/1912], sid. 542 (sve.)

– Guds Harpa [1923], sid. 314 (sve.)

Vissa som dör i Harmageddon kan få återuppstå

“Att säga att alla människor nu på jorden som dör i Harmageddon kommer att förgås och aldrig återuppstå är helt oskriftenligt.”  – Armageddon- The Greatest Battle of All Time- Who Will Survive? [sve. Harmageddon – Den största striden av alla – Vilka kommer att överleva?] [1937], sid. 62 (eng.)

– Frälsning [eng. Salvation] [1939], sid. 217–218 (sve.), sid. 224 (eng.)

”Den tredje gruppen är getterna, som kommer att tillintetgöras i Harmageddon. Deras namn står inte i livets bok. Jesus sa att de ska ”gå bort till evig död”. … Detsamma kan sägas om dem som historien igenom medvetet har syndat mot helig ande. De kommer också att drabbas av evig tillintetgörelse. De får med andra ord inte uppstå.”  – Vakttornet, Studieupplagan, september 2022, sid. 16 (sve. & eng.)

Tidpunkten för den jordiska uppståndelsen

Russell var fast i sin övertygelse om att Jesu jordiska styre och den jordiska uppståndelsen skulle börja 1914 (https://jwfacts.com/watchtower/failed-1914-predictions.php). Rutherford flyttade början på den jordiska uppståndelsen till 1925 (https://jwfacts.com/watchtower/1925.php). Tidpunkten för uppståndelsen visade sig vara falsk på båda sidor. Sedan dess har Sällskapet Vakttornets ledare slingrat sig mer och frambär helt enkelt att den jordiska uppståndelsen kommer att börja efter Harmageddon, vilket förväntas bli snart (https://jwfacts.com/watchtower/quotes/end-soon.php).

1914

– Studier i Skriften, 4:e bandet – Hämndens Dag [1897], sid. 289–290 (sve.), sid. 625 (eng.)

1925

– Millioner som nu leva skola aldrig dö! [1922], sid. 63 (sve.), sid, 88 (eng.)

Snart

”Snart, vid Harmageddon, kommer Jehova att göra slut på människors och Satans styre. (Dan. 2:44; Upp. 16:16) Guds rike kommer sedan att regera över hela jorden för alltid. Det kommer att ha bevisats fullt ut att Jehovas sätt att styra är överlägset …  Jorden kommer att bli ett paradis, och de döda ska till och med få livet tillbaka.”  – Vakttornet, 15 januari 2010, sid. 32 (sve. & eng.)

Tidpunkten för den himmelska uppståndelsen

Tidpunkten för den himmelska uppståndelsen har också förändrats. Fram till 1927 sades den himmelska uppståndelsen ha börjat 1878.

– Studier i Skriften, 3:e bandet – Tillkomme Ditt Rike [1891], sid. 313 (sve.), sid. 305 (eng.)

1927 ändrades doktrinen till att säga att den himmelska uppståndelsen började 1918, med stöd av “alla bevis”.

– Från det förlorade paradiset till det återvunna paradiset [1958/1961], sid. 192 (eng. & sve.)

”Alla bevis tyder på att den här himmelska uppståndelsen började år 1918, efter det att Jesus besteg tronen år 1914 och red i väg för att påbörja sitt kungliga segertåg genom att rensa himlarna från Satan och hans demoner.”  – Uppenbarelsens storslagna höjdpunkt är nära! [1988], sid. 103 (sve. & eng.)

2007 var Watchtower avgörbart mindre dogmatisk i avseende på 1918.

”Eftersom Jesus insattes på tronen hösten 1914, skulle det då kunna vara så att uppståndelsen för hans trogna smorda efterföljare började tre och ett halvt år senare, på våren 1918? Det är en intressant möjlighet. Det här bekräftas inte direkt av Bibeln, men det strider inte mot andra bibelställen som tyder på att den första uppståndelsen tog sin början strax efter det att Kristi närvaro började.”  – Vakttornet, 1 januari 2007, sid. 28 (sve. & eng.)

Detta ifrågasätter tidigare kommentarer om att denna lära består av “upplysande sanningar”, och att “alla bevis” stöder den.

Om främjande av felaktiga läror om uppståndelsen stämplar en som en avfälling, så borde mängden förändrade Watchtower-läror om detta ämne vara anledning till oro för alla som följer Sällskapet Vakttornets styrande krets.

Den här artikeln är ursprungligen skriven år 2005, senaste uppdateringen kom i juli 2022. Översattes från engelska till svenska i februari 2024. Länk till engelska källartikeln är: https://jwfacts.com/watchtower/resurrection.php