Utgivningen av Sällskapet Vakttornets DVD från 2012, Bli Jehovas vän – Lyssna, lyd och bli välsignad, fick enorm uppmärksamhet på internet av Jehovas vittnen. Bland före detta Jehovas vittnen stämplades den negativt som manipulativ propaganda. Medan vissa kommentarer från aktiva vittnen visade att de också hade oro över budskapet, berömde andra det för att det innehöll värdefulla budskap för barn, särskilt om att vara lydiga och undvika det ockulta. Det är viktigt för spädbarn att lyda sina föräldrar, och det är sant att Bibeln varnar för utövandet av spiritism, så kan DVD:n ses som värdefull, eller innehåller den ett budskap som föräldrar bör vara oroliga för.
De viktigaste områdena som ger anledning till oro är:
• Att avskräcka kritiskt tänkande • Kontroll genom rädsla/fruktan och skuld • Att krossa fantasin • Vi och dem
Kritiskt tänkande
Sparlock-videon avskräcker barnet från kritiskt tänkande. Budskapet i lektion två är “Lyd Jehova”, även när det inte finns någon förklaring till varför. Mamman hänvisar inte till någon bibelvers som säger att en trollkarl är ond, eller ens försöker förklara vad som är fel med en trollkarl, det är bara att acceptera att det gör Jehova ledsen. Budskapet är svartvitt; trollkarlar kommer från Satan och gör Jehova ledsen, eftersom mamma sa det. Det underliggande budskapet är därför “lyd Jehova utan att ifrågasätta”.
Tänk dig vad som skulle hända om barnet ifrågasatte modern, till exempel att det bara är en leksak. Svaret skulle vara: “Ifrågasätt inte Jehova!” Det är ett uttalande som ständigt kommer att dyka upp genom vittnesbarnets liv. När Kevin som vuxen tvivlar på något sätt kommer svaret att vara: “Vänta på Jehova” eller “Vem är du att ifrågasätta Gud?” Det är dock inte Jehova som ifrågasätts, utan de regler som bestäms av män som driver en religion. Detta är indoktrinering på sin mest lömska nivå, eftersom den krossar kritiskt tänkande, och den här videon uppmuntrar till att göra det från de yngsta åldrarna.
Sparlock tränar barnet att acceptera Sällskapet Vakttornets regler, en viktig läxa som krävs för att stanna kvar hos ett Jehovas vittne, och nyckeln till att driva en religion med hög kontroll. Allt eftersom ett vittnesbarn växer upp kommer reglerna att förändras, men den blinda acceptansen får inte göra det. Kraven kommer inte att vara att slänga en plastleksak som gör Jehova ledsen, utan att undvika “världsliga” skolkamrater, avstå från högre utbildning, sky och utestänga en utesluten släkting eller förvägra en blodtransfusion. Även om Bibeln inte specifikt diskuterar något av dessa, är ett vittnesbarn väl betingad till att inte lägga märke till dem och acceptera dem som direktiv från Jehova.
Detta avviker kraftigt från intelligent barnuppfostran, som bygger på att utbilda barn i hur de ska tänka. Till exempel kan ett barn läras att det inte får gå ut på vägen genom två olika budskap. En förälder kan säga: “Gå inte nära vägen, för jag sa det”, eller “Gå inte nära vägen för en bil kan köra på dig och skada dig.” Det är uppenbart vilket som är det bästa sättet.
Barn som uppfostras som ett vittne kommer ofta att kämpa när de lämnar religionen senare i livet, eftersom de upptäcker att de inte har en tydligt definierad moralisk kompass. Eftersom den främsta anledningen bakom varje beslut var att Jehova förbjuder det, behöver all moral omvärderas om de inte längre accepterar Sällskapet Vakttornets definition av vad Jehova vill. Är det verkligen dåligt att ta en cigarett, droger, ha sex före äktenskapet, satsa på en sportmatch, bli full, fira en födelsedag, göra en abort? Listan kan göras lång och är konfronterande när en person plötsligt inser att de inte har någon aning, annat än att en religiös ledare sa till dem att det “gör Jehova ledsen”.
Krossar fantasin
En viktig aspekt av ett barns emotionella och mentala utveckling sker genom deras fantasi. Kraften i magiskt tänkande – Forskning visar fantasins betydelse för barns kognitiva utveckling (The Power of Magical Thinking – Research Shows the Importance of Imagination in Children’s Cognitive Development) säger:
“Men i allt högre grad inser experter på barns utveckling vikten av fantasi och den roll den spelar för att förstå verkligheten. Fantasi är nödvändig för att lära sig om människor och händelser som vi inte direkt upplever, såsom historia eller händelser på andra sidan jorden.” – wsj.com Shirley Wang (https://www.wsj.com/articles/SB10001424052748703344704574610002061841322) (sedan den 23 augusti 2012)
Sagor är älskade av alla barn, och barn lär sig snabbt att skilja dessa som berättelser och att inte ta dem bokstavligt. Fantasin finns kvar hos vuxna, som fortsätter att vara trollbundna av fantasy, science fiction, actionhjältar eller till och med kärlekshistorier. Även religiösa heliga texter är överallt fyllda med mytologiska berättelser. Bibeln vimlar av livfull fantasi, såsom dess många himmelska beskrivningar, eller skildringen av krigande kungadömen med imaginära bestar.
Kampen mellan gott och ont är ett vanligt tema i heliga böcker och sagor. Det är en vanlig och sund berättelse som spelas upp av barn. Sparlock är inte en trollkarl som kämpar mot Jehova, han är en saga med speciella krafter, som Musse Pigg. Kevin skulle kunna använda Sparlock som den onde trollkarlen som ska besegras, eller som den gode trollkarlen som arbetar för Jehova. Det är hans fantasivärld som han ska kontrollera och utveckla. En förälder som är ett vittne skulle inte vilja att hans barn leker med en trollkarl på ett ockultliknande sätt, eller beskriver Sparlock som hjälten med sataniska krafter. Det är där förälderns roll kan behöva träda in.
Disney Junior definierar sig själva som “Där magin börjar”. Var placerar Sparlock-berättelsen nu majoriteten av barnens tecknade serier, som vimlar av fantasy och magi? Klassiker älskade av vittnesfamiljer förr i tiden, såsom Peter Pan, Lejonkungen, Trollkarlen från Oz, Törnrosa, Snövit eller Svärdet i stenen.
Magi är en händelse som har ett övernaturligt ursprung.
“kraften att till synes påverka händelser genom att använda mystiska eller övernaturliga krafter” – Oxford Dictionary (https://languages.oup.com/)
Även om magi regelbundet används med en ockult konnotation, kan källan per definition också vara Gud. För den vanliga observatören är det inte möjligt att avgöra om källan är Gud eller Satan. Till exempel, i Apostlagärningarna 8:9–13, “utövade Simon magi”, vilket fick folk att dra slutsatsen att han var “Guds kraft”.
Sparlocks budskap är förvirrande, lika mycket för en vuxen som för ett barn, eftersom Bibeln visar att Guds efterföljare utövar magi, även om de vanligtvis kallas mirakel. Sparlock ser ut som Mose, komplett med vitt skägg och stav. I berättelsen om Moses möte med Farao utkämpar Mose och Aron magiska trick med Faraos magiutövande präster. Aron skulle själv kunna beskrivas som en magiutövande präst; kontrasten är att han följde en annan Gud än egyptierna. För dem som tittade på var det inte möjligt att avgöra om samma eller en annan övernaturlig källa låg bakom att stavarna förvandlades till ormar. När Aron utförde ett mirakel berättar 2 Moseboken 8:7 att “…de magiutövande prästerna gjorde samma sak…”.
Det finns många magiska berättelser i Bibeln. Moses kopparorm med helande krafter, den brinnande busken, Bileams talande åsna, ängeln som dödade 186 000 assyrier, Jesus som går på vatten och förvandlar vatten till vin, apostlarna som hanterar ormar, helar människor och uppväcker döda. Att vara magiker betyder därför inte att man är en Satansdyrkare.
Bibeln avråder inte heller från utbildning i andra synvinklar, även när detta inkluderar religiösa övertygelser eller magi. Mose utbildades i egyptiernas sätt.
Apostlagärningarna 7:22 – ”Mose blev alltså grundligt insatt i egyptiernas visdom. Och han var kraftfull i både ord och handling.”
Daniel utbildades i kaldeiska läror. Både egyptiernas och kaldéernas läror och bruk var genomsyrade av ockultism. Även om Daniel valde att inte äta av kungens kost och vägrade att böja sig för en avgud med risk för döden, förvägrade han inte utbildningen, vilket inkluderade deras magiska metoder.
”Nebukadnessar ville försäkra sig om att de hebreiska tonåringarna skulle formas så att de passade in i det babyloniska systemet och befallde därför sina ämbetsmän att ”lära dem kaldéernas skrift och tungomål”. (Daniel 1:4) Det här var ingen vanlig utbildning. I The International Standard Bible Encyclopedia förklaras det att den ”omfattade studiet av sumeriska, akkadiska, arameiska … och andra språk samt av den rikhaltiga litteratur som fanns skriven på dessa språk”. ”Den rikhaltiga litteratur” det var fråga om avhandlade bland annat historia, matematik och astronomi. Men ”därmed förbundna religiösa texter, om både omen och astrologi …, spelade en viktig roll”.” – Ge akt på Daniels profetia [1999], sid. 34 (eng. & sve.)
Vägledning genom rädsla och skuld
Även om mamman inte använder bibliska resonemang för varför trollkarlar är onda, hänvisar hon till Bibeln (genom en publikation från Sällskapet Vakttornet) för att förklara vad som händer med dem som “gör Jehova ledsen”, och pekar på en bild av Adam och Eva, gamla och rynkiga efter att ha blivit utvisade från paradiset.
Detta är nyckeln till religion med hög kontroll; rädsla och skuld. Kevin vet inte varför Sparlock gör Jehova ledsen, bara att det gör det. Han kommer att bli straffad av Jehova, precis som Adam och Eva blev, om han vill behålla Sparlock. Om han gillar Sparlock, vilket han uppenbarligen gör, kommer han att känna skuld och rädsla för konsekvenserna.
Högkontrollreligion handlar också om ”vi och dem”. ”De är onda, vi är Guds utvalda.” Kevin har lärt sig detta i ung ålder. Ett barn i skolan ger vänligt Kevin Sparlock som gåva, och Kevin säger till mamman att ”alla barnen ska se filmen”. Mamman förklarar att människor med leksakstrollkarlar gör vad Satan gillar och gör Jehova ledsen. Kevin vet nu att barnen i skolan är på Satans sida. Vilket sätt för ett barn att se på sina klasskamrater.
Jag minns ett barn i grundskolan som berättade för barnen i sin klass att Jehova skulle döda dem vid Harmageddon. Hon nämnde detta så ofta att det krävdes att skolans rektor begärde ett möte med föräldrarna. Ändå är det precis det budskap som en förälder som är ett Jehovas vittne ingjuter i sina barn.
Vakttornskontroll
Den typ av föräldravägledning som Sällskapet Vakttornet förespråkar har långvariga effekter på barn. Ett av mina mest livfulla tidiga barndomsminnen var från när jag fyllde 7. En välmenande lärare ropade fram mig inför klassen och lät dem sjunga grattis på födelsedagen, till min stora förfäran. När min mamma fick reda på det satte hon mig ner och tillrättavisade mig, genom att läsa ur Uppenbarelseboken att Gud spyr ut den som är ljummen ur sin mun, och att jag hade visat mig vara ljummen för Gud. Jag kan inte minnas att hon förklarade varför födelsedagar (https://jv-fakta.se/jehovas-vittnen-och-fodelsedagsfiranden/) är fel – hur kunde hon förklara det grundlösa argumentet från Sällskapet Vakttornet att eftersom någon dödades på en biblisk födelsedag så är alla födelsedagar fel. Visst hade ingen mördats på någon av skolbarnens födelsedagsfester som jag inte fick delta i som barn. Men jag kan inte glömma känslan av att vara ljummen och bli utspydd ut ur Guds mun.
Den senaste versionen av Sällskapet Vakttornets styrande krets verkar gå in i en ännu mer kontrollerande era. Sedan mitten av 2000-talet har det regelbundet förekommit kommentarer kring konceptet att:
”Eftersom Jehova Gud och Jesus Kristus helt och fullt litar på den trogne och omdömesgille slaven, bör naturligtvis också vi göra det.” – Vakttornet, Studieupplaga, 15 februari 2009, sid. 27 (eng. & sve.)
Denna kontroll utvidgas till barn. Magi i leksaker och filmer har alltid varit ogillat, men tidigare hade det skrivits att magiska leksaker inte nödvändigtvis skulle betraktas som dåliga.
Hur är det då med leksaker som baserar sig på populära sago- eller science fiction-figurer? Sådana berättelser handlar i regel om att det goda triumferar över det onda. Somliga föräldrar betraktar därför de ”övernaturliga” inslagen i dessa berättelser som blott och bart fantasier och har ingenting emot att deras barn leker med sådana leksaker. Andra fruktar att berättelser av det slaget kan väcka intresse för det ockulta. (5 Moseboken 18:10—13) Utan att sätta sig till doms över andra måste föräldrarna själva fatta beslut i den här frågan, efter att ha begrundat vilken verkan sådana berättelser — och leksaker baserade på dem — kan få på deras barn.
Tänk också på den princip som finns uttryckt i 1 Korinthierna 10:23: ”Allt är lovligt; men allt är inte fördelaktigt.” Du kanske inte har något att invända mot en viss leksak, men är det verkligen fördelaktigt att köpa den? Skulle den kunna få andra att ta anstöt eller snava?”– Vakna!, 8 september 1994, sid. 9 (sve. & eng.)
Vakna! från 1994 presenterar en mer balanserad syn än den som framställs av Sparlock-DVD:n, och pekar på att “magiska” leksaker kan vara en del av ett barns normala fantasiprocess, jämfört med DVD:ns budskap att en magisk leksak kommer att göra Jehova arg. Efter att ha sett DVD:n från 2012 kommer få föräldrar som är vittnen att känna sig bekväma med att öppet låta sina barn leka med sådana leksaker framför andra vittnen.
Sparlock är bara ytterligare en påminnelse om den kvävda barndomen ett barn som är ett Jehovas vittne genomgår. Det är inte bara magisk fantasi som ett vittne förbjuds från. De missar födelsedagar, jul och påsk. De ska inte leka med leksakspistoler. De borde begränsa vänskaper med världsliga barn i skolan. Medan andra barn spelar sport på en lördagsmorgon predikar de från dörr till dörr och hoppas att alla deras skolkompisar spelar sport och inte är hemma för att håna dem. Det är en barndom av kontroll och isolering.
Är den här DVD:n farlig för barn? Min 4-årige son tittade på den, sa ingenting och fortsatte sedan med saker som han tycker är mycket mer spännande. Jag förväntar mig att det är den typiska reaktionen hos barn. Isolerat sett är det inget annat än en tecknad serie i klass B som kommer att ha liten långsiktig dragningskraft för de flesta barn. Budskapet är dock skadligt för barn och kommer att påverka de vittnebarn som tvingas titta på den konstant av ivriga föräldrar som är Jehovas vittnen och vill ingjuta Sällskapet Vakttornets betingning i sina barn.