‘Da Vinci Koden’ -Vakttornet, Adventister & Frimureri

Många av de trosuppfattningar och symboler som Vakttornspublikationerna under Russells tid innehåller är vad Jehovas vittnen i nutid påstår har hednisk och rentutav ockult bakgrund.

Om du är en av de som tyckte om läsningen av Dan Browns Da Vinci Koden och är intresserad av utvecklingen av nutida religion kommer du att fascineras av det här avsnittet. Ett flertal av de symboler och läror som Brown har talat om har sitt ursprung från tempelriddarna, frimurarna och Illuminati och går att spåras tillbaka till egyptierna har använts av mormoner, Kristen vetenskap [eng. Christian Science] och av Russells Sällskapet Vakttornets Bibelforskares samfund.

Termerna Vakttorn, Den Gyllene tidsåldern, Jehova, nya världsordningen, allseendeögats symboler, den bevingade solskivan, två kolonner eller kolumner, pyramider och Russells starka sionistiska ställningstagande är alla en del av frimureri.

En mängd meningsutbyten har rört sig om ifall Russell, Sällskapet Vakttornets grundare, hade kopplingar till frimurare, med anledning av flertalet frimurarsymboler som togs med under hans ledarskap. Bevisen är inte avgörande för att Russell ska ha tagit in dessa trosövertygelser från frimurarna, och det är mer troligt att han tog med sig dessa övertygelser och symboler från adventisterna.

Vakttornets samfund påstår att det valdes ut som Guds enda representant som den enda rena eller luttrade organisationen år 1919. Innehållet av hedniska symboler i dess tillbedjan ända fram inpå 1930-talet väcker frågan om varför Gud vägledde, eller till och med kunde tillåta symboler av dessa slag vara kännetecknande för hans folk, till och med efter den påstådda rensningen av hans andliga tempel år 1919.

Vakttorn

Uttrycket Vakttornet och Sällskapet Vakttornet, som kännetecknar organisationen bakom Jehovas vittnen och deras tidskrift, är namne* från Adventiströrelsen.

 * Namne – person som har samma (för- l. efter)namn (som ngn annan); stundom äv. om djur, ting, ort o. d. med samma namn l. benämning (som ngt annat l. ngn annan); jfr (http://www.saob.se/artikel/?unik=N_0001-0103.byLA

Boken Jehovas vittnen – Förkunnare av Guds Rike uppger följande i en fotnot;

“Uttrycket ”Watch Tower” (Vakttornet) är inte unikt för Russells skrifter eller för Jehovas vittnen. George Storrs publicerade på 1850-talet en bok som hette The Watch Tower: Or, Man in Death; and the Hope for a Future Life (Vakttornet: eller människan i döden; och hoppet om ett framtida liv). Namnet ingick också i titeln på olika religiösa tidskrifter.”– Jehovas vittnen – Förkunnare av Guds Rike [1993/1994], sid. 60 (sve. & eng.)

Pyramid

Russell ägnade sig åt ett stort intresse för pyramiden i Giza och dess förhållande till bibelns profetior, och Rutherford fortsatte använda Giza-pyramiden som en del av profetiorna ända fram till 1930-talet. 

Russells tro på pyramidens tecken kommer med största sannolikhet från adventisterna. År 1859 publicerade John Taylor Den Stora Pyramiden: Varför Byggdes Den? Och Vem Byggde Den? [eng. The Great Pyramid: Why Was It Built? And Who Built It?] Han presenterade tanken om att pyramidens arkitekt och föreståndare inte var en egyptier, utan att det var Noa. Andra pyramidologer tror att det var Melkisedek. Piazzi Smyth, en astronom, fogade sig i denna tankegång. I juni 1876 publicerade han en artikel i Bible Examiner, en tidskrift som ägdes av George Storrs i Brooklyn. George Storrs vidare förestod en serie artiklar om pyramiden och dess profetiska betydelse i Herald of Life and the Coming Kingdom. År 1877 publicerade Joseph Seiss en bok om pyramiden med titeln Miracle in Stone [Miraklet i sten]. Russell tillskrev Smyth sin kunskap om pyramider.

– Studier i Skriften, band III – Tillkomme ditt Rike [1912], sidan 349 i svenska utgåvan, sidan 338 i engelska utgåvan

Dessa tre datum hade stor betydelse i det tidiga Vakttornssamfundets profetiska lära.

Pyramider är en viktig aspekt av frimurarläran och flertalet hedniska religioner. De användes vanligtvis som tempel och spelade en viktig roll i tron på livet efter detta. Encyclopedia Britannica säger enligt följande på en DVD från år 2002:\

“Pyramider har byggts vid olika tidpunkter iEgypten, Sudan, Etiopien, västra Asien,Grekland, Cypern, Italien, Indien, Thailand,Mexico, Sydamerika och på en del öar i StillaHavet. De i Egypten och i centrala Amerikaoch Sydamerika är de mest kända.”(Direktöversatt)

Russell ägnade ett särskilt stort intresse åt den stora pyramiden i Giza, som byggdes för Cheops. Den är den nordligaste av en grupp på 3 pyramider som byggts i Giza och är den största och äldsta av de 3, och arkeologer kommer med uppskattningen på att den ska ha blivit byggd för över 4000 år sedan. Den anses vara den enda mest kolossala byggnation som någonsin uppförts. Dess baspunkter är korrekt orienterade mot kompassens fyra huvudpunkter.

Russells tro på pyramidens budskap grundade sig på passager från Jesajas 19:e kapitel och Jeremia, kapitel 32.

“På den dagen skall det vara ett altare år Herren mitt i Egyptens land, till ett tecken och till ett vittnesbörd.” (Jesaja 19:19,20) Gud talade profetiskt om den stora pyramiden inte enbart i Jesaja, men likaså i Jeremia 32:20, där vi läser “Du gjorde tecken och under i Egyptens land och har gjort sådana intill denna dag.” – The Bible Students Monthly (Bibelforskarnas Månadstidning) (1913), Vol. 5, Nr. 11 (Utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)

Han trodde på att Egyptens tecken hade någonting med anknytning till Giza–pyramidens mått att göra. I början av 1900-talet reste han till Egypten för att mäta pyramiden och gjorde gällande att gångpassagen i den stora pyramiden i Giza var 2170 tum i längd och att den byggdes år 2170 f.v.t. Denna läras betydelsefullhet framhölls genom att man tillägnade den över 60 sidoblad i Tillkomme ditt Rike, 3:e bandet i Studier i Skriften – bokserien.

“Den stora pyramiden i Egypten tjänar som ett vittnesbörd åt alla dessa åldrars händelser och åt vår tid – vilket det vittnas om i symboler? Pyramidens nedåtgående passage under “a Draconis (Drak-stjärnan)” symboliserar syndens bana? Dess första Stigande Passage symboliserar den judiska tidsåldern? Dess stora galleri symboliserade evangeliets tidsålder? Dess Övre Trappsteg symboliserade vedermödas och anarkis annalkande tid, “Domslut,” över kristenheten? Dess Kungs kammare den Gudomliga egenskapen, etcetera, hos den Övervinnande Kyrkan – Kristi, huvud och kropp? Dess Ante-Kammare “Stora Sällskapets” Tuktan i Rättfärdighet, etcetera? Dess Drottnings kammare, de av Israel och världen som skola ernå Upprättelse?” – Studier i Skriften, band I – Den Gudomliga Tidsåldersplanen, 1909-utgåvan, slutnoter (eng.) (Utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)

Pyramid såsom den visas i Studier i Skriften – Tillkomme ditt Rike och på omslaget av utgåvan år 1913 av Studier i Skriften – Den Gudomliga Tidsåldersplanen.

Karta över Tidsåldrarna från Russells bokserie Studier i Skriften – Den Gudomliga Tidsåldersplanen

I ett monumentalt svindelutslag, när Russell reviderade sin lära av anledning till att fokusera mer på 1914 än på 1874, uppdaterade han sina pyramidmätningar i efterföljande tryckta utgåvor av Tillkomme ditt Rike med avseende på att det skulle lämpa sig efter hans nya tolkning. Till att börja med använde Russell sig av måtten på en pyramid för att bestyrka att årtalet 1874 f.Kr. markerade början på nödens tid, såsom det visas enligt följande i år 1891-utgåvan av Tillkomme ditt Rike. I år 1911-utgåvan av Tillkomme ditt Rike ändrade Russell pyramidmätningarna med 41 tum med hänseende på att förtydliga att året 1914 skulle bli början på svårighetens eller nödens tid.

Charles Taze Russell ligger begravd i en familjeägd grav på Rosemont United Cemetery, 226 Cemetery Lane, Pittsburgh, i Pennsylvania, USA. Intill hans grav stod en pyramid uppförd som ett minnesmärke, pyramiden avlägsnades i september månad år 2021 på grund av vandalisering. Den väger flera ton och står där utarbetad med tempelriddarsymboler, Allseendeögat och inskriptionen Watch Tower Bible And Tract Society (Vakttornets bibel- och traktatsällskap). På denna kyrkogård ligger kvarlevorna från kända frimurare, och man påstår att Russell balsamerades vid sin död. Ett frimurartempel, byggt efter Russells död, blickar över hans grav. 

“VID GRAVPLATSEN På måndagen förrättades en inbjudan på omkring 150 pers. av broder Bohnet till broder Russells grav. På en sluttning, sluttandes mot södern, höll vi varandra i hand runt graven och sjöng: ‘Signat vare bandet som binder våra hjärtan i kristen kärlek; brödraskapet i befryndade sinnens slag lik den där ovan.’ Vår sista långvariga blick mot skådeplatsen återkallade i minnet det fridfulla uppträdandet från vår pastor, som nu hava ‘passerat bortom slöjan.’ Vi kom att tänka på broder Rutherfords ord: ‘Jag gläder mig över att detta fängelseskådespel var reserverat för oss i stället för vår käre broder Russell.’ Vi besökte marmorverkstaden och åskådade arbetarna sakta men säkert mejsla och hugga ut monumentet som skulle uppföras till ett minnesmärke för Sällskapet. Sällskapet Vakttornets begravningsplats på Rosemont United Cemeteries, fem mil rakt norr om Pittsburgh City, rymmer vidsträckta områden för gravplatser åt alla medlemmarna i Betelfamiljen och för vallfärdarna och deras hustrur – allt som allt fler än 275 vuxengravar. I mitten av Betelgravplatsen kommer det diagonalt uppföras det pyramidformade monumentet såsom det utformats av broder Bohnet, och som godtagits av broder Russell som det mest passande emblemet åt ett bestående monument på Sällskapets begravningsplats. Storleken på denna struktur är nio fot (2,74 meter) tvärs över sockeln, och dess toppsten ligger exakt sju fot (2,13 meter) ovanför markytan.” – Souvenir Report of the Bible Students Convention, Pittsburgh, PA., 1919 Jan – 2 – 5 p. 7 (Minnesgåvorapport för Bibelforskarnas Sammankomst, Pittsburgh, Pennsylvania, 1919, 2 – 5 januari, sidan 7 (eng.)) (Utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)

Förkunnarboken (Jehovas vittnen – Förkunnare av Guds Rike) talar om Russells begravning och visar en bild på hans gravsten, men varken nämner eller visar hans imponerande pyramidiska minnessten. 

Sällskapet Vakttornets tro på pyramidologi varade vidare inpå Rutherfords ledarskap framtill så sent som år 1925. 

“I passagerna på den stora pyramiden i Gizeh kan överensstämmelsen mellan en och två mätningar med förevarande sanningens kronologi verka framstå som brådkommen, men överensstämmelsen mellan dussintals mätningar tydliggör att samma Gud utformade både pyramiden och planen.” – Vakttornet, 15 juni, 1922, sidan 187 (eng.) (Hittade ingen svensk upplaga av artikeln, utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)

Omslaget på Sällskapet Vakttornets Studier i Skriften – Tillkomme ditt Rike, 1923-utgåvan

Denna lära blev fullständigt sönderriven och förkastad av Rutherford i Vakttornet, den 15 november, 1928, på sidorna 339–344 (eng.).

🔻

“Sedan ingöt Satan sin lärdom i död sten, vilket kan bli kallat Satans bibel, och icke Guds vittne i sten. Vid uppförandet av pyramiden skulle Satan, förklarligt nog, ingjuta i den viss sanning, ity det är hans metod i att bedriva oegentligheter och falskhet.” – Vakttornet, 15 november, 1928, sidan 344 (eng.) (Hittade ingen svensk upplaga av artikeln, utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)

Menade Rutherford att Russell, religionens grundare, blev vägledd av Satan till att predika denna lära? Efter att ha använt sig av pyramider för att stärka 1914-läran under så många årtionden är det ofattbart att en så dramatisk förändring av det här slaget skulle komma att äga rum.

Alltsedan dess innehåller Vakttornet en märkbar uppdagandebrist om sitt historiska ställningstagande till pyramidologi. När Vakttornet för 15 augusti år 2012, visar en bild på sidan 31 av “Tidsåldrarnas Karta” från Studier i Skriften – Den Gudomliga Tidsåldersplanen, kan man lägga märke till att tidskriften rent behändigt skymmer pyramiden bakom en överläggsbild på Benjamin Barton.

Studier i Skriften – Den Gudomliga Tidsåldersplanen

Pyramidologi var ingen vanligt förekommande lära inom kristenheten som Bibelforskarna rent förbiseende hade fått i arv, med tanke på Vakttornskrav när det gäller andra tidiga seder, exempelvis så som med julen. Det var en adventistlära som Russell hade låtit införa. Inte heller renade Jesus Vakttornet från denna lära när han kom till sitt andliga tempel år 1919, i och med att Rutherford fortsatte med att predika läran fram till slutet av nittonhundratjugotalet. Trots att Rutherford vidhöll att det kom från Satans Bibel hade han inte desto mindre själv skrivit om det, och Russell hade låtit införa det under skenet att han var under den heliga andens vägledning som Guds utvalda “talesman.”

Kors och Krona

Vakttornet begagnade sig av kors- och kronsymbolen i över ett halvt sekel fram till år 1931. Kronan symboliserar den himmelska vedergällningen och korset står för de livsprövningar som en kristen får utstå. Bibelforskare bar på kors- och kronhängen, och bilden beprydde omslaget till tidskriften Vakttornet.

En bild på Charles Taze Russell visar honom under korset och kronan, sittandes i sina studier. 

Den hedrade Cedar Point – sammankomsten år 1922 visar korset och kronan, Jesus med ett kors och amerikanska flaggan. 

“I många år bar bibelforskarna ett litet emblem i form av ett kors och en krona som sitt kännetecken, och den symbolen fanns länge på framsidan av ”Vakttornet” (i den engelska upplagan från år 1891 till år 1931). Men år 1928 betonades det att det inte var en symbol, utan ens verksamhet såsom ett vittne som visade att man var kristen. År 1936 framhölls det att vittnesbörden pekar på att Kristus dog på en påle, inte på ett kors bestående av två bjälkar.” – Jehovas vittnen – Förkunnare av Guds Kungarike [1993/1994], sidan 201 (eng. & sve.)

Samtidigt som boken Jehovas vittnen – Förkunnare av Guds Kungarike nämner att Bibelforskarna bar på ett kors och krona, förklarar denna korta referens inte vad denna symbol representerade eller varför de använde korset och kronan.

Korset och kronan är en symbol som är synonymt med kristna sekter och hemliga sällskap som exempelvis Illuminati och Kristen Vetenskap, och förekommer likväl i somliga katolska kyrkor.

Frimurartempel i Philadelphia

Kristen Vetenskaps budskap med julen

Korset och kronan kallar man även för tempelriddarorden, eftersom det används för att känneteckna frimurarsammanslutningens tempelriddarorden, för att hedra 1100 – talets riddare som sägs ha vigt sina liv åt korstågen och skyddat vallfärdare på deras resor till Jerusalem, och vakta över den heliga gralen.

En krans kringgärdar korset och kronan som förekom på Vakttornstidskriftens omslag. Kranssymbolen används också i Förenta nationernas logotyp och Science Fiction – serien Star Treks logotyp, båda starkt influerade av frimurarna. 

År 1933 pekade man ut korset och kronan som en avgudabild, och år 1934 började man beskriva korset som hedniskt. (Den Gyllene Tidsåldern (The Golden Age), 28 februari, 1934, sidan 336 (eng.)) 

“… alla figursutarbetade avgudabilder och dåraktiga förehavanden, såsom Egyptens pyramid, kronologi, tabernaklet i vildmarken, knappnålar med korset och kronan, och av allt liknande slag, måste skäras bort och undanskaffas.”– Förberedelse [eng. Preparation] [1933], sidan 239 (eng.) (Hittade ingen svensk utgåva av boken, utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)

Korset och kronan begagnade man sig av i över 50 år och man kan skönja dem på varje sida av pyramidmonumentet som prydde Russells grav. Om Sällskapet Vakttornet är Jehovas organisation och vägleds genom hans heliga ande, varför skulle Jehova i så fall låta organisationen under flera decennier predika om det som de nu förfäktar är hednisk symbolik?

Den bevingade solskivan

Den bevingade solskivan, en egyptisk symbol som används av frimurare och ockulta grupper, förekom på omslaget till vissa utgåvor av Studier i Skriften serien.

Den 4000 år gamla bevingade solskivan finns i Egypten och Mesopotamien och är förknippad med solen och solgudarna.

Det sjätte århundradets iranska religion, zoroastrism/zoroastrianism tog efter solskivan med infattningen av en mänsklig figur under beteckningen Faravahar. 

Ett frimurarreferensverk beskriver den bevingade solskivan på följande sätt;

“… den bevingade skivan, medhavd Egyptens Uraei, vars original vi hittar i texten som är sammanställd av Naville i “Horusmyterna,” pII. (pII: personligt identifierbar information) xii. ff.; (ff: följande sidor) “Horus sade till Thot att den bevingade solskivan, med Uraei, bör föras in i varje helgedom vari han vistades, och in i alla gudars varenda helgedom i länderna i söder och norr, och in till Imentet, för att de skulle kunna driva bort det onda därifrån…” Detta är vad som menas med bevingade Uraei-bärande skivor, vilka man kan skymta över ingångarna till gårdsplanerna i templen för alla gudarna och gudinnorna i Egypten.” – (Churchwald, Albert, The Signs and Symbols of Primordial Man (London: George Allen & Co., Ltd.) 1913 p. 344) (Urtidsmänniskans Tecken och Symboler, 1913, sidan 344 (eng.)) (Direktöversatt)

Rosenkorsarnas orden (Rosenkreuzarna) eller AMORC (Latinskt akronym för: Antiquus Mysticusque Ordo Rosae Crucis), är en ockult organisation som använder den bevingade skivan som sin logotyp.

Rosenkors-Orden påstår man har funnits i årtusenden och AMORC–organisationen sattes i rörelse år 1915. Enligt deras egen hemsida säger man;

“… Rådsförsamlingens mål är att överbringa kosmisk hjälp åt alla de behövande. Rådsförsamlingen utverkar detta genom att sätta vissa andliga energier i rörelse och styra dem i enlighet med mystikens lag och naturliga principer. …”– rosicrucian.org/home.html (30 mars, 2005) (Direktöversatt)

Ett Rosenkors-referensverk, The Rosicrucians Their Teachings (sve. Rosenkorsarna – Deras Läror, 1923, sid. 112 (eng.)) (Swinburne, Clymer, Quakertown, PA.: The Philosophical Pub. Co., 1923, p. 112), har följande att säga om bevingade skivan eller klotet;

“Det bevingade klotet är i allra högsta grad en rosenkorssymbol, även om Illuminati kan använda sig av det, och det man måste uppge att det är av egyptiskt ursprung. Det bevingade klotet är symbolen för den fulländade själen som tar sin flykt tillbaka till sin skapelses källa i de Elyseiska fälten på andra sidan.” (Utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)

Detta är inte någon vanlig symbol som Russell ouppmärksamt lånade in, detta var en okristen symbol av enbart hedniskt ursprung.

Under mer nutidsmässiga tider har Vakttornet beskrivit denna symbol som hednisk och rent utav varligt undviker den med att framhålla att symbolen en gång användes av Vakttornet självt.

Är de avgudiska prydnader?

Forntidens folk använde många andra religiösa symboler. Det ”bevingade klotet” eller den ”bevingade skivan” användes till exempel i olika former i Fenicien, Assyrien och andra länder. I The Migration of Symbols (Symbolernas vandring) av G. d’Alviella heter det emellertid: ”Det har sagts, på goda grunder, att det bevingade klotet är den egyptiska symbolen par excellence.” Du har förmodligen sett den i egyptiernas konst eller mönster.” – Vakna!, 8 maj, 1977, sidan 10–11 (sve. & eng.)

Allseende Ögat

Det som krönte Russells pyramid är Allseendeögat, en symbol som använts av egyptier, buddhismen, ockult tillbedjan, frimurare, mormonerna och vilket till och med kan skymtas på den amerikanska dollarsedeln.

Russell använde allseendeögat i 1914-filmen Skapelsens Fotodrama (eng. The Photo Drama of Creation).

Andra namn för allseendeögat är Horusögat eller Udjatögat, eftersom det är förknippat med både den egyptiska guden Horus (krigsguden) och hans far Osiris (som tillsammans med Isis utformar den egyptiska triaden).

Horusögat 

Kallat “mal ochio” (onda ögat på italienska), blir det här objektet av satanister betraktat som symbolen för Lucifer. Det är känt för att ha varit Aleister Crowleys* favoritsymbol.

 * Aleister Crowley, född Edward Alexander Crowley den 12 oktober 1875 i Royal Leamington Spa, Warwickshire, död 1 december 1947 i Hastings, East Sussex, var en brittisk äventyrare, poet och ockultist. (https://sv.wikipedia.org/wiki/Aleister_Crowley

🔺 St. Georges mormontempelUSA:s dollarsedelSagan om RingenBuddhas allseende öga,frimurarförkläde

För att kunna förstå varför Russell hade ett intresse för allseendeögat kan man titta på den betydelse som frimurarna bibringade den, såsom det förklarats av Albert G. Mackey, M.D. (Medicine doktor).

 “Vad är källan till denna symbol och dess betydelse? En tämligen viktig symbol som lånades in av frimurarna från antikens nationer. Bland egyptierna symboliserades deras främsta gud med ett öppet öga. ”Jehovas ögon är överallt,” bevittnandes och seendes på det onda och det goda. Det “Allseende Ögat” är en symbol för vaksamhet och ögat den store arkitektens. Det är symbolen för hans gudomliga vaksamhet och omsorg av universum. Allseendeögat, som solen, månen, och stjärnorna lyder, och under vars vaksamma omsorg även kometer utför sina häpnadsväckande rotationer, genomsyrar det innersta i det mänskliga hjärtat och kommer att vedergälla oss enligt våra förtjänster. “Strålarna” representerar “Ljus”. Frimurarna kallas med eftertryck för “Ljusets söner” då de är berättigade att ha i besittning den sanna betydelsen och kunskapen om denna symbol. Det är i själva verket den första av alla symboler som presenteras för den invigde, och som fortsättningsvis presenteras för honom i olika former under hela hans levnadslopps bana som frimurare. Men i och med att ljus kom inte enbart ifrån Gud, klarbereder det mannens väg för honom tillika, så att det används för att känneteckna moralisk sanning. Ordspråksboken 15:8, Psaltaren 33:18”– phoenixmasonry.org/ (15 januari, 2005) (Utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)

 “Allseendeögat är en ytterligare och ännu viktigare symbol för samma stora väsen.”– phoenixmasonry.org (från och med 15 januari, 2005) (Utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)

“Allseendeögat kan då betraktas som en symbol för Gud som manifesterats i hans allestädesnärvaro – hans väktare och beskyddande gestalt – som på vem Salomo åsyftar på i Ordspråksboken (xv. 3), när han säger, “Jehovas ögon är överallt, de vakar (eller om det ska vara mer troget översatt, iakttar) över de onda och de goda.” Det är en symbol för den allestädes närvarande gudomen.”– masonicdictionary.com/eye1 (15 januari, 2005) (Utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)

Anledningen till att frimurare använder den här symbolen är för att frammana bibliska konnotationer, men symbolen är ändå av hedniskt ursprung. 

YHWH

Tetragrammet och ordet Jehova har under århundradena använts av frimurarna.

“En annan viktig symbol är det outsägliga namnet, med vilket följden rituella symboler kommer slutbehandlas.

Tetragrammet, eller det outsägliga ordet, det oöverkomliga namnet, är en symbol för att med rätta betraktas som ingenting mer än en symbol som besitter mer än någonting annat (utom, kanhända, symbolerna förknippade med soldyrkan), och som satte sin prägel på antikens riter.

Triangeln är en annan symbol som är berättigat vårt övervägande. Det finns, i själva verket, ingen annan symbol som är mer omväxlande i användning eller som är mer allmänt spridd över hela både det oäkta och gedigna frimureriets system.

Den liksidiga triangeln verkar ha blivit införd av nästan alla antikens nationer som en symbol för gudomen. Bland hebréerna har det redan sagts att denna figur, med en yod* i mitten, användes för att representera tetragrammet, eller Guds outsägliga namn.” – phoenixmasonry.org (Utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)

En yod är den tionde bokstaven i det hebreiska alfabetet. (https://www.ordguru.se/synonymer/yod)

Följande är frimurarbilder och ett 9 tums modelltempel i frimurarbiblioteket (eng. Masonic Library) och Muséet i Pennsylvania (eng. Museum of Pennsylvania).

Stjärna

Stjärnan på det ursprungliga Vakttornssigillet har frimurarkonnotationer och används på frimurarsigill.

Två kolonner eller kolumner

Två kolonner syntes på inbjudan till Skapelsens Fotodrama och på en del utgåvor av Studier i Skriften.

Dessa kolonner har frimurarhärkomst, så som det förklaras på sacred-texts.com;

“Man träder in i ordenslogen mellan två kolonner. De representerar de två kolonner som stod i templets förhall, på vardera sidan om den stora östra porten. Dessa pelare, i brons, fyra fingrars bredd i tjocklek, var, enligt de mest autentiska redogörelserna – i Första och i Andra Kungaboken, bekräftat i Jeremia – arton alnar höga, med ett kapitäl fem alnar högt. Kapitälen berikades med granatäpplen i brons, täckta av ett bronsnätverk och utsmyckade med bronskransar; och förefaller ha efterliknat formen på lotus- eller egyptiska liljans frökapslar, en helig symbol för hinduerna och för egyptierna. Pelaren eller kolonnen på höger sida, eller på södersidan, fick namnet, som det hebreiska ordet återger i vår översättning av bibeln, JACHIN: och det till vänster BOAZ. Våra översättare säger att det första ordet betyder, “Han skall upprätta”, och det andra, “i det finns styrka.” Dessa kolonner, utformade av Khûrûm, den tyriska konstnären, var efterlikningar av de stora kolonnerna som var helgade åt vindarna och elden vid ingången till Melqarts lovprisade tempel, i staden Tyros. Det är vanligt i York-ritens (eng. York Rite) ordensloger att man ser en himmelsk jordglob på den ena kolonnen, och en jordglob på den andra kolonnen; men dessa gör inte rättvisa om syftet är att efterlikna templets två ursprungliga kolonner.”– sacred-texts.com/mas/md/md02.htm (9 april, 2006) (Utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)

Plejadernas stjärnhop

Plejaderna är en skopformad klunga av stjärnor som ligger i stjärnbilden Oxens “axel”. För de forntida romarna var plejadernas stjärnhop känd för sin anknytning till homosexualitet. Under nittonhundratalet populariserades det av UFO- och flygande tefatsentusiaster. Även känt som De sju systrarna omnämns de i bibeln i Job 9:9, Job38:31 och Amos 5:8. Konstellationssymbolen finns på det västra tornet på mormontemplet i Utah, USA, och bland egyptierna var den känd som “De sju stjärnornas drake.”

Jag [Paul Gundy] har hört Jehovas vittnen misskreditera mormonernas tro på att de kommer att härska över planeter som gudar. Det skulle kunna förvåna dessa människor att både Russell och Rutherford under sin tid lärde att när de själva dog skulle de fara till Plejadernas konstellation, vilket man sade var Guds bostadsort. Detta är en nära parallell med mormonernas tro på att de vid deras uppståndelse kommer bli gudar på olika planeter.

Russell tog den här idén från Seiss. Seiss lärde att den stora pyramidens fysiska konstruktion visade att Alcyone (den mellersta stjärnan i Plejadernas stjärnhop) ligger i universums centrum. Denna tro står det att läsa om i det 3:e bandet av Studier i Skriften – Tillkomme ditt Rike, på sidan 336 i svenska tryckta utgåvan.

– Studier i Skriften, 3:e bandet – Tillkomme ditt rike [1912], sidan 336 (sve.)

Rutherford fortsatte att ta med denna lära, med ett omnämnande av Plejaderna i sin bok Skapelsen [eng. Creation] från 1927.

– Skapelsen [eng. Creation] [1927/1931], sidan 99 i svenska utgåvan, sidan 94 i engelska utgåvan

Det talades mer detaljerat om Plejaderna i boken Försoning [eng. Reconciliation], publicerad och utgiven av Rutherford år 1928.

”Stjärnbilden av de sju stjärnor som utformar Plejaderna synes vara det krönande centrum kring vilket de kända planeternas system kretsar just så som vår sols planeter följer solen och färdas i sina respektive banor. Det har framkastats, och med stor vikt, att en av stjärnorna i den gruppen är Jehovas bostadsort och orten för de högsta himlarna; det vill säga, är den plats som den inspirerade författaren syftade på när han sade: “Och hör på den plats där du bor i himlen” (2 Krönikeboken 6:21); och att det är den plats som Job hänvisade till när han under inspiration skrev: “Kan du binda Plejadernas ljuvliga inflytanden? Kan du lossa Orions bälten?” — Job 38:31. Plejadernas stjärnhop är liten i jämförelse med andra som vetenskapliga instrument blottar för människans förundrande ögon. Men storheten i andra stjärnors eller planeters storlek är ansenligt liten jämfört med Plejaderna, alldenstund Plejaderna är platsen för Guds eviga tron.”– Försoning [eng. Reconciliation] [1928], sidan 14 i engelska utgåvan (Hittade ingen svensk utgåva av boken, utdraget är direktöversatt efter bästa förmåga)

Den här läran förkastade man inte förrän år 1953.

“Somliga tillskriver dessa stjärnbilder enastående egenskaper, och på grund härav gör de privata utläggningar av Job 38:31, 32, utläggningar som väcker häpnad hos deras åhörare. Deras framställningar är inte alltid välgrundade ur astronomisk synvinkel, och när man betraktar dem från Skriftens ståndpunkt, saknar de grund helt och hållet. … Därför är det gagnlöst att ge sig in på onyttiga spekulationer. I parentes sagt kan Plejaderna inte längre anses vara universums centrum eller ”nav”, och det skulle vara oklokt av oss att söka fastslå, att Guds tron befinner sig på någon viss plats i himlarymden. Om vi skulle tänka oss Plejaderna som hans tron, kanske detta skulle leda oss till att på ett oegentligt sätt betrakta denna stjärnhop med särskild vördnad. — 5 Mos. 4:19; 2 Krön. 2:6; 6:18.” – Vakttornet, 15 november, 1953, sidan 703 i engelska tryckta upplagan – Vakttornet

Rent utstuderat kastar organisationen skulden på anhängarna och säger att “somliga tillskriver stjärnbilderna enastående egenskaper”, men hänvisar inte till det faktum att anledningen till att anhängarna hyste tro till det var för att det var något som hade lärts ut i Vakttornspublikationer.

Astrologi & Spiritualism

Russell var inte bara intresserad av egyptologi, utan hänvände sig även till astrologi för att bestyrka sina förutsägelser.

“Tidigare omförmälda tankar slog oss när vi nyligen läste predikteringarna från ett par kända astrologer, vars data vi tillskriver demonandarna och inte förmågan att läsa förutbestämmelser i stjärnorna. En av dessa berör framför allt datum och incidenser i samma linje som våra bibliska förväntningar enligt följande: –ASTROLOGISKA FÖRUTSÄGELSER FÖR VÅR TID I ett dussintal publikationer den här våren över hela Europa är astrologer införstådda med det faktum att en tid utöver det vanliga närmar sig. För det första kommer Saturnus fara in i fiskens tecken i april, år 1905, och förbliva där under åren 1906 och 1907. Därur färdas den först i juli, år 1908. Och dessa övergångar, högst sällsynta inom astrologin, förebådar att enkannerligen drabba Frankrike hårt.”– Sions Vakt Torn, 1 oktober, 1905, sidan 293 i engelska tryckta upplagan (Hittade ingen svensk upplaga av artikeln, utdraget är direktöversatt efter bästa förmåga)

Stjärntecknens konstellationer betraktade man som att de var av gudomlig tillblivelse år 1914 på grund av att var och en av de 12 stjärntecknen var jämförliga med uttalanden i bibeln.

“EN ASTROLOGS SYN I uppriktig mening ifrågasätter vi alla astrologiska påståenden; ändock följande – oavsett källa varifrån förslagen kommer, ehuruväl motståndaren själv – synes anmärkningsvärt sanningsenliga gentemot våra förväntningar baserat på Herrens ord. Utifrån denna bevekelsegrund presenterar vi dem enligt följande: –  Saturnus är representativ för den stora drivkraft som har förhärskat människans sinne fram till i nutid … Jupiter, som representerar lag, religion och moral, har ofrånkomligen varit undergiven Saturnus’ större och starkare drivkraft. … När Uranus och Jupiter möts i Vattumannens mänskliga tecken år 1914, skola det infinna sig att den länge utlovade eran hava satt en vederbörlig inledning i verket med att låta människan fritt få dana hennes egen frälsning, och säkerställa det definitiva förverkligandet hos envar drömmarna och idealen … År 1903 kommer Jupiter uppehålla sig i fiskens tecken – fötternas tecken, eller förståelsens tecken, och den nya religionens sammanhållning skall varda kärlek.”– Sions Vakt Torn, 1 maj, 1903, sidan 131 i engelska tryckta upplagan (Hittade ingen svensk upplaga av artikeln, utdraget är direktöversatt efter bästa förmåga)

Uranus och Jupiter kommer emot och passerar varandra i Vattumannens mänskliga tecken vart 80:e år eller så, och astrologer betraktar denna händelse som ett kraftfullt tecken. Första världskrigets början år 1914 har av astrologer uppgivits som ett bevis på att extraordinära händelser inträffar när Uranus och Jupiter möter varandra i Vattumannen.

Slutsats

Boken Ockult Teokrati (eng. Occult Theocrasy) som blev utgiven år 1933, som har följt utvecklingen av ockulta trosövertygelser genom historien, innehåller en träffande beskrivning av Vakttornet.

  “År 1879 grundade Russell Vakttornet, vilket han ensamt var redaktör för. Russelit-läran, som kom med sina egna godtyckliga konklusioner och proklamerade dem som finala, bekänner sig till att utifrån bibliska källor bevisa att alla kristna kyrkor är ondskefulla och fördärvade, att hedningarnas tider slutade år 1914, och att judarna framledes skall härska enväldigt över världen. Den utformar likväl en ockult dogm som påstås vara baserad på bibliska precedensfall.”1(Utdraget är efter bästa förmåga direktöversatt)  

En genomgående skärskådning av Jehovas vittnens historia visar att Russell blev starkt influerad av frimurarnas läror, delvis på grund av adventistlärarnas konsiderationer i hans omkrets. Dessa var inga mindre fel från hans sida, utan rättare sagt välutvecklade läror som man predikade under femtio års tid, långt inpå Rutherfords ledarskaps tid. Långt efter att Jesus sägs ha avsynat och renat sin organisation år 1919 fortsatte Jehovas vittnen med att predika dessa hedniska trosuppfattningar som om dessa vore sanning. Det är svårt att få dessa läror att gå ihop med utläggningar från Sällskapet Vakttornets samfund att deras organisation är den enda kommunikationskanal som Herren använder för att förse sina tjänare med sanning och att det inte har skett någon betydelsefull förändring i de sanningar som organisationen har predikat.

Fotnoter

Occult Theocrasy, Volume 1, Lady Queenborough Edith Starr Miller (published posthumously for private circulation only, 1933) p.539 (Ockult Teokrati, publicerad postumt för enbart privat spridning, 1933, sidan 539 i engelska tryckta utgåvan)

Denna artikel är ursprungligen skriven år 2007. Senaste uppdateringen av artikeln kom i oktober månad, år 2016. Översattes från engelska till svenska år 2021. Länk till engelska källartikeln är: https://jwfacts.com/watchtower/davinci-freemason.php